3 voorbeelden van succesvolle motivators

Airbus, McDonald’s en Tetra Pak tonen hoe ze er in economisch moeilijke tijden in slaagden om hun personeel sterk te motiveren: door autonomie, erkenning en communicatie.

Meer autonomie. Empowerment is een eerste hefboom. Airbus engageerde zich in 2008 om de besluitvorming te vereenvoudigen. Om iemand aan te werven bijvoorbeeld moesten zeven à tien mensen hun akkoord geven. Nu zijn dat er nog maar drie: de manager, de hr-manager en de financiële afdeling. De beslissingsprocedure duurde vóór 2008 75 dagen en zal volgend jaar nog maar 35 dagen duren.

Erkenning. Een tweede motivator is het tonen van interesse in het werk van de medewerkers. Dat kan gaan van een eenvoudige “Bedankt” of “Goed gedaan” tot bijvoorbeeld een opleiding. Sinds 2004 heeft al 10 procent van de restaurantmanagers van McDonald’s een bachelor gehaald aan een grote businessschool. Na een conventie in maart werd besloten om het initiatief uit te breiden tot de teamleden.

Communicatie. Bij Tetra Pak Zuid-Europa geldt dat de directie een extra inspanning doet om de strategie uit te leggen en de mensen te stimuleren om de schouders niet te laten hangen. Voor het eerst in tien jaar riep het management de 130 personeelsleden van Tetra Pak Services bij elkaar om de strategie uit te leggen. Per team mochten ze hun eigen ideeën aanbrengen.


Bron: L’Expansion

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content