3 tips voor betere conversies op uw site

20/09/12 om 13:44 - Bijgewerkt om 13:44

Bron: Trends

Een van de belangrijkste websitestatistieken om in de gaten te houden, is het aantal conversies. U hebt een conversie als een bezoeker van uw site een belangrijke taak uitvoert. Hoe werkt u dat in de hand?

U kunt zich abonneren op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1. Ken uw doelstellingen en volg ze zorgvuldig
Het belang van een conversie hangt af van uw doelstellingen, maar elk bedrijf moet de primaire doelstellingen van zijn website (de macroconversies) identificeren. Een macroconversie kan bijvoorbeeld een aankoop of het invullen van een aanvraagformulier voor een offerte zijn.

Het is ook belangrijk dat u uitzoekt welke microconversies of kleinere acties later tot een macroconversie kunnen leiden - bijvoorbeeld de raadpleging van de contactpagina, een bezoek van meer dan tien minuten aan uw site, het bekijken van een bepaald aantal video's of het inschrijven op een e-mail newsletter. U kunt microconversies meten door ze door uw analytische tools te laten volgen, net zoals u dat voor de macroconversies doet.

2. Analyseer uw bouncepercentages
Wanneer u uw conversies volgt, moet u ook begrijpen waarom mensen niet converteren. Een eenvoudige meting, het 'bouncepercentage', kan daarbij helpen.

Het bouncepercentage vertegenwoordigt de mensen die een pagina op uw website bezoeken en onmiddellijk na het bekijken van die pagina weer vertrekken. Een hoog bouncepercentage kan betekenen dat de mensen niet meteen vinden wat ze zoeken. Denk na over de informatie die een bezoeker van uw site zou kunnen verwachten, zoals productgegevens, contactinformatie of het adres van uw fysieke winkel. Zorg dat die informatie opvallend zichtbaar is op uw website.

Bouncepercentages kunnen ook tonen hoe effectief uw marketingcampagnes zijn. Als u bijvoorbeeld een marketingcampagne via e-mail voert en merkt dat ze bezoeken met hoge bouncepercentages oplevert, is het mogelijk dat u de bezoekers naar de verkeerde pagina van uw site verwijst. Kortom, dit is een meting die u kan helpen om uw marketing te optimaliseren en problemen op te lossen.

3. Ontcijfer de gegevens om uw marketing maximaal te doen renderen
Bedrijven besteden veel middelen om potentiële klanten naar hun website te brengen. Daarom is het essentieel dat u weet welke inspanningen kostbare klanten opleveren en welke dat niet doen. U kunt daar verkeersbronstatistieken voor gebruiken, die tonen uit welke bronnen uw bezoekers komen, bijvoorbeeld zoekopdrachten, sociale media of marketingcampagnes.

Als u bijvoorbeeld merkt dat uw reclamecampagnes meer conversies opleveren in het begin dan op het einde van de week, kunt u de besteding van uw marketingbudget in die zin aanpassen.

Bron: Singapore Business Review

Onze partners