3 geknipte tips van het Zwitsers zakmes

11/07/12 om 16:13 - Bijgewerkt om 16:13

Bron: Trends

Carl Elsener is CEO van Victorinox, het Zwitserse familiebedrijf dat het iconische Zwitserse zakmes produceert, maar ook horloges, reisspullen of parfum op de markt brengt. Drie met een Zwitsers zakmes geknipte tips voor u.

Tijdens de zomermaanden ontvangt u enkel op maandag, woensdag en vrijdag een Bizz by Mail in plaats van elke weekdag.

1 Wees voorbereid op een schok die uit het niets komt. "Na de terreuraanslagen in New York werden de veiligheidsmaatregelen voor het luchtverkeer drastisch verstrengd. Van de ene dag op de andere konden we in de Duty Free-zone geen zakmessen meer verkopen. Onze omzet daalde met zo'n 30 procent - een schok. We begonnen meteen de productie van horloges, waarmee we in 1989 begonnen waren, enorm uit te bouwen en diversifieerden nog meer."

2 Gebruik uw waarden als rode draad bij de diversificatie. "Het zakmes is het hart van ons merk, het staat voor de hoogste kwaliteit, innovatievermogen, een sterk design en functionaliteit. Alle andere producten moeten deze waarden weerspiegelen."

3 Denk anticyclisch. "Sinds 1980, sinds we een nv zijn, heeft de familie geen dividenden verkregen, maar tijdens de goede jaren reserves opgebouwd of geïnvesteerd. Daardoor kunnen we ons nu anticyclisch opstellen en geld investeren in innovaties en nieuwe markten terwijl de economische omgeving eerder slecht is."

Bron: interview met Victor Elsener in Das Magazin (Hochschule Luzern)

Onze partners