3 ademhalingsoefeningen om de stress te verminderen

30/08/12 om 17:13 - Bijgewerkt om 17:13

Bron: Trends

Diep ademhalen heeft het voordeel een weldoende inwendige massage te veroorzaken in een lichaamszone die vaak erg gespannen is: de buik. Zich op zijn ademhaling concentreren is ook een erg doeltreffend middel om negatieve ideeën te verjagen en zich op het heden te concentreren.

Tijdens de zomermaanden ontvangt u enkel op maandag, woensdag en vrijdag een Bizz by Mail in plaats van elke weekdag.

Oefening 1: buikademhaling

Adem in via de neus en laat je buik opbollen: je buik zwelt op onder invloed van het middenrif dat door de lucht in de longen wordt samengedrukt. Als je buik gezwollen is, hou dan je adem 3 tot 5 seconden in en adem daarna rustig uit. Herhaal deze oefening een tiental keren.

Oefening 2: volledige ademhaling

Start met de voorgaande oefening, maar eenmaal je buik volledig gezwollen is, ga je verder met ademhalen door extra lucht in het bovenste gedeelte van de longen in te ademen (de buik krimpt dan lichtjes). Hou je adem gedurende 3 tot 5 seconden in en adem daarna rustig uit. Herhaal deze oefening een tiental keren.

Oefening 3: wandelend ademhalen

Wanneer je op straat wandelt, adem dan gedurende vijf passen in en gedurende drie passen uit. Bepaal zelf het aantal stappen dat voor jouw lichaam past. Concentreer je op het aantal in- en uitademingen. Dit type van ademhalingsoefeningen zorgt ervoor dat je voluit kunt ademhalen en daardoor de nodige rust, kalmte en concentratie kunt vinden. Tijdens deze oefening worden negatieve gedachten en stress weggewerkt. Bijzonder handig als je bijvoorbeeld op weg bent naar een belangrijke vergadering.

Bron: www.etre-bien-au-travail.fr

Onze partners