2 lessen uit de hulp van Airbnb na orkaan Sandy

De Amerikaanse onlinemarktplaats Airbnb, waarmee privépersonen kamers in hun huis te huur kunnen aanbieden, zette een opgemerkte actie op touw om reizigers en bewoners in New York en omstreken te helpen die werden getroffen door de orkaan Sandy. Waarom wint iedereen hierbij?

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.


Airbnb gaf de kamerverhuurders in en rond New York de kans om hun kamer tussen 31 oktober en 7 november voor maximum 7 dagen gratis te verhuren op een speciaal voor de ramp gebouwde ontmoetingsplaats op de Airbnb-website. De actie werd ‘Donated Sandy Relief Housing’ gedoopt en werd op poten gezet in samenwerking met de stad New York. Airbnb had eerder ook al afgezien van de commissie die het normaal krijgt voor de in de getroffen regio platform verhuurde kamers. Honderden kamerverhuurders boden prompt gratis kamers aan. Is het niet aan de overheid om voor noodopvang te zorgen en derft Airbnb zo geen inkomsten? Vast wel, maar wat Airbnb er op lange termijn voor terugkrijgt is veel waardevoller.

Door daden tonen waar het voor staat. Airbnb wint door zijn actie aan naamsbekendheid en maakt meteen duidelijk waar het voor staat: direct en persoonlijk contact tussen huurder en verhuurder, die zelf met elkaar mailen en bellen voor ze akkoord gaan over de verhuur. Airbnb.com is niets meer dan de digitale tussenpersoon.

Een gemeenschap van gebruikers smeden. Wie op Airbnb kamers huurt of verhuurt moet zoals op een sociaal netwerk een profiel aanmaken. De gebruikers geven elkaar feedback zodat iedereen kan zien of een huurder of verhuurder betrouwbaar, vriendelijk of stipt is. Airbnb is met andere woorden een online community en dat gemeenschapsgevoel wordt door de actie naar aanleiding van Sandy versterkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content