10 tips voor een goede presentatie

11/09/12 om 11:35 - Bijgewerkt om 11:35

Bron: Trends

Was je vorige presentatie wel degelijk, maar niet uitmuntend? Gebruik deze 10 tips om vooruitgang te boeken.

U kunt zich abonneren op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1. Scoor met je eerste indruk

Grijp meteen de aandacht. Het belangrijkst hier is oogcontact met je publiek, nog voor je aan je presentatie begint. Zo hou je bovendien je zenuwen gemakkelijker onder controle.


2. Vertel een verhaal

Een verhaal heeft veel meer trefkracht dan feiten en cijfers. Iedere organisatie is een vat vol verhalen. Pik deze verhalen op en schakel ze in. Zo geef je je presentatie meer motiverende kracht.


3. Gebruik je lichaamstaal

Sta recht, spreek luid genoeg, keer je rug niet naar je publiek, glimlach, gebruik een pointer/balpen als houvast.


4. Humor doet wonderen


Bedenk vooraf goed wat je ermee wilt bereiken en wanneer en hoe je humor inschakelt. Als het niet in je natuur ligt, doe je het beter niet want je kunt door humor ook de mist in gaan.


5. Structureer met een Mindmap

Structuur in je presentatie is bijzonder belangrijk. Je moet er immers voor zorgen dat je publiek de 'rode draad' niet verliest. Mindmaps kunnen op een verhelderende manier de structuur van je presentatie zichtbaar maken voor je publiek.


6. Wees alert voor reacties

Ook al heb je je perfect voorbereid, toch kan het gebeuren dat je publiek niet mee is met je verhaal: onbegrip, onwil, de aandacht dwaalt af. Geef daarom de nodige aandacht aan je publiek, scan de zaal voortdurend: zo vang je direct de signalen op die zij non-verbaal uitzenden en kan je hier tijdig en gepast op reageren.


7. Hou je presentatie stevig in de hand

Je kan een 'lastige' opmerking even parkeren door aan de deelnemers te zeggen dat je op dat punt op het einde zal terugkomen. Zo heb je nog wat extra tijd om je gedachten te ordenen.


8. Zet je publiek aan tot actie

Wil je met je presentatie verandering teweegbrengen? Om aan te zetten tot actie moet je 1 boodschap verduidelijken naar je publiek: 'what's in it for them'.


9. Het vragen(v)uurtje

De vraag 'zijn er nog vragen' is geen retorische vraag. Geef je publiek tijd om te antwoorden.


Schrik om lastige vragen te krijgen? De vraag doorspelen naar de andere deelnemers is alvast een handige techniek, die je ook de ruimte geeft om even na te denken.


10. Twitter: een extra dimensie

De sociale media, zoals Twitter, dringen door tot alle niveaus van ons leven, ook tot dat van de professionele presentaties. Pik de noden en opmerkingen van je publiek op voorhand op via Twitter.


Bron: Kluwer Opleidingen


Onze partners