10 succesfactoren voor crowdsourcing

19/09/11 om 10:49 - Bijgewerkt om 10:49

Bron: Trends

Crowdsourcing is een proces waarbij een grote groep consumenten via het internet wordt betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten. Zo verzekert u zich ervan dat uw product of dienst beter aansluit bij de doelgroep en bovendien creëert u buzz. Maar hoe organiseert u crowdsourcing?

Definieer de groep. Een afgebakende groep mensen is beter te vinden en voelt zich aangesproken. Als u niet specifiek bent, komt niemand in beweging. Bedenk ook hoe u deze mensen gaat bereiken.

Heldere vraagstelling. De 'call to action' moet helder en simpel zijn. Anders gaat niemand aan de slag, of op basis van verschillende interpretaties. Splits het doel eventueel in subtaken, die iedereen onafhankelijk kan oppakken en afronden.

Beschrijf het proces. Maak duidelijk uit welke stappen het totale proces bestaat. Je vraagt mensen mee te doen, maat wat kunnen ze verwachten na oplevering van hun bijdrage? Wordt er gestemd op tussenresultaten, door wie, mag ik meestemmen?

Stel deadlines. Mensen komen eerder in actie bij een gevoel van urgentie. Bovendien willen ze weten of een bepaalde inspanning in hun agenda past.

Beloon. Mensen willen helderheid over de beloning. Wat geef je hen terug? Wat krijgt de winnaar? Wordt mijn naam vermeld? Zelfontplooiing blijkt vaak het belangrijkste argument voor mensen om mee te doen.

Geef credits. Vertel wie wat heeft gedaan. Geef iedereen die bijdraagt credits, los van het beloningssysteem. Ga niet zelf met andermans veren pronken.

Wees betrokken. U moet als organisatie of management zelf meedoen. Treed op als coach of communitymanager.

Geef feedback. Geef altijd feedback. Of iets goed is geweest of juist niet.

Crowd kiest. Laat de crowd stemmen over tussen- en eindresultaat. Zo verzekert u dat er iets wordt opgeleverd dat aansluit bij de doelgroep.

Content centraal. Zet alle relevante onlinediensten en sociale media in, maar laat het op een website samenkomen. Zo heeft iedereen zicht op het totaalplaatje.

Source : Marketingfacts.nl

Onze partners