“Nog lange weg te gaan” ondanks gestegen consumentenvertrouwen

(Belga) Dat het ondernemersvertrouwen op het hoogste peil staat sinds februari 2012, is een nieuw lichtpunt, maar er is nog een lange en moeilijke weg te gaan om opnieuw het niveau van voor te crisis te bereiken. Dat zegt het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) vrijdag, na de publicatie van de maandelijkse conjunctuurenquête bij de bedrijven door de Nationale Bank van België (NBB).

“Het is positief dat het tij eindelijk lijkt te keren. Het toegenomen vertrouwen van de ondernemers is een extra lichtpunt na de positieve berichten met betrekking tot het consumentenvertrouwen in ons land en het economisch vertrouwen in Europa”, zegt VBO-hoofdeconoom Geert Vancronenburg. Eerder deze week bleek dat het vertrouwen van de Belgische consument in augustus is gestegen tot het hoogste niveau in 15 maanden. Vancronenburg waarschuwt echter ook. “Deze lichtpunten mogen in geen geval aanleiding geven om op onze lauweren te rusten en de ‘sense of urgency’ die er eindelijk is rond het belang van een competitiviteitspact, in de kiem smoren.” De hoofdeconoom wijst erop dat de meerderheid van de respondenten pessimistisch blijft. De index van het ondernemerssentiment kwam in augustus uit op -8,6, tegen -12,0 in juli, zo maakte de Nationale Bank eerder vrijdag bekend. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content