Nederlandstalige weekbladen verloren opnieuw terrein in 2013

28/02/14 om 11:26 - Bijgewerkt om 11:26

Bron: Trends

(Belga) De verkoop van de Nederlandstalige week- en halfweekbladen is in 2013 opnieuw gedaald. In totaal werden er 7.280.896 magazines verkocht, tegenover 7.443.498 magazines in 2012 (-2,18 procent). Het weekblad Humo verloor het meeste terrein (-20,09 procent), maar ook P-magazine (-16,64 procent) en Joepie (-18,54 procent) zien hun verkoop andermaal dalen. Dat blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Nederlandstalige weekbladen verloren opnieuw terrein in 2013

De populaire bladen Dag Allemaal-Expres (-10,41 pct), Story (-13,44 pct) en Tv Familie en Blik (-13,03 pct) bleken vorig jaar weer iets minder populair, in tegenstelling tot Tv Gids Primo (+11,02 pct). Ook de vrouwenbladen Flair (-12,74 pct) en Libelle (-3,82 pct) deelden mee in de malaise op de weekbladenmarkt. Net zoals Knack magazine (-5,57 pct). Naast P-magazine werden er ook minder exemplaren verkocht van Ché (-21,24 pct), het andere mannenblad van Think Media dat tweewekelijks verschijnt. Van Menzo, het tweemaandelijkse tijdschrift van dezelfde uitgever met Koen Wauters als hoofdredacteur, gingen er daarentegen 10.858 stuks over de toonbank. Dat is meer dan een verdubbeling van het aantal verkochte exemplaren, goed voor een stijging van 114,92 pct. De Nederlandstalige editie van Royals ontsprong de dans. Van dit magazine werden er in 2013 maandelijks 16.453 verkocht, 30,79 pct meer dan het jaar voordien. De digitale markt bracht in 2013 evenmin soelaas. Zo schaften 269 mensen een digitale Humo aan. De digitale versie van Story moest het wekelijks met 258 lezers stellen. (Belga)

Onze partners