Nederlands rechter verwerpt eis over misleidend brandstofverbruik

(Belga) Precies op de dag dat bekend raakte dat een Belgische eigenaar van een Renault een proces is gestart tegen de autofabrikant wegens misleidend brandstofverbruik, is in Nederland een gelijkaardige zaak afgewezen door de rechtbank. Daar was het de ‘Stichting Brandstofverlies’ die een kort geding had aangespannen tegen de Nederlandse importeur van Toyota Yaris. De rechter in Breda meent echter dat er van misleiding geen sprake is.

De rechter oordeelde maandag dat het brandstofverbruik in een soort laboratorium wordt gemeten en daarom niet representatief kan zijn voor de dagelijkse praktijk. Omdat verbruikstests door onafhankelijke instanties worden uitgevoerd, staat vast dat de resultaten op zichzelf juist zijn, aldus de uitspraak van de rechtbank in Breda. De koper van de auto wordt op het energielabel en in reclamemateriaal voldoende gewezen op de geringe betekenis voor het praktijkverbruik. “Van misleiding is geen sprake.” In België is een gelijkaardige klacht ingediend. In de brochure van de Renault Grand Scénic 110 DCi eco-versie was er sprake van een gemiddeld verbruik van 4,5 liter per honderd kilometer. Dat is relatief weinig voor een auto van die omvang: voor de koper was het dan ook de belangrijkste reden om bijna twee jaar geleden net dat type aan te schaffen, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad. In de praktijk ligt het brandstofverbruik veel hoger dan verwacht, met name 7 tot 7,5 liter per honderd kilometer. De zaak wordt gepleit door het advocatenkantoor van Jef Vermassen, voor de handelsrechtbank in Mechelen. De Nederlandse Stichting Brandstofverlies vindt het jammer dat ze de zaak heeft verloren. “Maar we gaan de uitspraak bestuderen en kijken wat voor vervolgstappen we kunnen nemen. We laten het er niet zo makkelijk bij zitten”, aldus een woordvoerster maandag. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content