Vic Swerts: ‘Lotto-Soudal kost ons meer dan 10.000 euro per dag’

© TR
Veronique Goossens Anker Kanaal Z en opiniemaker Knack.be

Vic Swerts, stichter en voorzitter van Soudal, houdt bij Z-Talk Goossens zijn rijk gevulde ondernemerscarrière tegen het licht.

Soudal is sinds dit wielerseizoen co-sponsor van de ploeg Lotto-Soudal. De fabrikant van siliconen, lijmen en isolatieschuimen hoopt hiermee zijn naambekendheid in de rest van de wereld fors te vergroten. Want er worden ook wielerwedstrijden gereden in pakweg China en Australië, belangrijke afzetmarkten voor Soudal.

“We hebben meteen voor zes jaar getekend, dat is wat niemand doet op dit ogenblik. Goedkoop is het niet, het kost ons elke dag meer dan 10.000 euro,” zegt Swerts. Een kleine 4 miljoen per jaar dus.

Vic Swerts maalt er niet om als de ploeg slechte wedstrijden rijdt. “Het is de bedoeling dat ze publiciteit maken. En dat lukt altijd. Want als ze het slecht doen komen ze in de media, en als ze het goed doen ook. ” Hij wil geen sponsor zijn zoals Marc Coucke, die zich veel bezighoudt met de sportieve beslissingen binnen zijn ploeg Etixx-Quick-Step.

Swerts vertelt over zijn rijk gevulde ondernemerscarrière, over zijn vallen en opstaan en over wat er na 50 jaar Soudal moet gebeuren. “Het staat in de sterren geschreven dat mijn zoon dit bedrijf gaat leiden.”

Z-Talk Goossens vanaf zaterdag 11 uur op Kanaal Z, of nu al via de video hieronder

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content