Uitgever WPG kijkt ambitieus naar Vlaamse markt

© PN

De Nederlandse boeken- en tijdschriftenuitgeverij WPG wil zich meer profileren in Vlaanderen. Dit zegt algemeen directeur Koen Clement in een interview met Trends.

Het Nederlandse bedrijf WPG Uitgevers is in Vlaanderen altijd een beetje onder de radar gebleven. De groep had wel een goed draaiend verkoopkantoor in Antwerpen, dat boekenfondsen als De Bezige Bij, De Arbeiderspers en Querido vertegenwoordigde. Door de recente overname van Standaard Uitgeverij, dat deel uitmaakte van PCM Boeken, versterkt WPG zijn positie in Vlaanderen gevoelig.

“We zijn momenteel aan het onderzoeken hoe we ons verkoopkantoor en Standaard Uitgeverij kunnen samenbrengen”, vertelt algemeen directeur Koen Clement in een interview met Trends, “”Dat zal neerkomen op een gedeeltelijke integratie, waarbij banenverlies niet uit te sluiten valt. Maar we gaan proberen dat tot een minimum te beperken.”

Clement zegt dat Standaard Uitgeverij en de fondsen eronder (Manteau, de jeugdboeken, de strips,…) het uithangbord van WPG in België worden: “We hebben Standaard Uitgeverij niet gekocht om de zaak helemaal om te gooien. Dat bedrijf heeft een fantastisch trackrecord en dat koesteren we. Tezelfdertijd kijken we als groep hoe we elkaar sterker kunnen maken.”
WPG is ook de uitgever van bekende tijdschriften als Vrij Nederland en Voetbal International. De onderneming onderzoekt of ze bepaalde bladen eveneens op de Vlaamse markt gaat ondersteunen en redactioneel aanpassen. Clement ziet vooral kansen voor Happinez, een maandblad over spiritualiteit en filosofie, waarvan er nu al 12.000 exemplaren in Vlaanderen over de toonbank gaan. “In België bestaat er geen gelijkaardig blad. Daar liggen zeker kansen voor ons.”

WPG Uitgevers bewijst dat je, in deze tijden waar alles gratis via internet beschikbaar is, nog geld kunnen verdienen met boeken en tijdschriften. “Er is geen succesformule”, vertelt Clement, “Wij vinden enkel dat je voor een duidelijk percipieerbare kwaliteit ook een juiste prijs kunt vragen. Bij de boeken moet je vooral zorgen dat de mix van uitgaven goed zit. En in tijdschriften werken wij aan een verbreding van het businessmodel.”

Koen Clement ging in 2008 als CEO van WPG Uitgevers aan de slag. Daarvoor werkte hij twintig jaar voor De Persgroep in België.

U kunt het volledige gesprek met Koen Clement deze week lezen in Trends. Clement vertelt over zijn ervaringen als Vlaming in Nederland, de opmars van De Persgroep, de onderhandelingen met Lannoo en de strategie van WPG tegenover het e-book.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content