Trends verkiest Luc Tack tot Manager van het Jaar 2014

© belga
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

De lezers van Trends en de Jury hebben Luc Tack verkozen tot Manager van het Jaar 2014. Met de 53-jarige Tack bekroont Trends een onvervalste economische positivo, die heeft getekend voor de redding van de Ieperse textielmachineproducent Picanol en de verankering van chemiegroep Tessenderlo Group.

Tack, CEO van Picanol en co-CEO van Tessenderlo, volgt Atlas Copco-topman Ronnie Leten op. Tack, die zijn derde opeenvolgende nominatie verzilvert, is de 30ste Manager van het Jaar.

“De jury prijst Luc Tack voor zijn lef, ambitie en strategische visie”, motiveert juryvoorzitter Luc Vandewalle de keuze van de jury. “Door zijn uitmuntende managementbeslissingen zorgde hij voor vernieuwing en groei bij Picanol. Bovendien past Luc Tack met zijn parcours bij Picanol perfect in het rijtje van recente winnaars die een toonbeeld zijn van duurzaamheid, degelijkheid en stabiliteit in hun management.”

Tack redde Picanol ruim vijf jaar geleden van de ondergang. Hij durfde toen als enige geld te pompen in het noodlijdende bedrijf. Hij kocht de familiale aandeelhouders uit en trok het bedrijf in een recordtijd uit het moeras. In 2013 verankerde hij Tessenderlo Group door de overname voor 192 miljoen euro van het belang van 27,5 procent dat de Franse overheidsholding SNPE aanhield in de chemiegroep. Onlangs rondde hij bij Tessenderlo een door de markt gesmaakte kapitaalverhoging af.

Tack, die al in 1980 begon met houtimport uit de Verenigde Staten en intussen verantwoordelijk is voor ruim zevenduizend banen, etaleert een onverwoestbaar optimisme over de toekomst van zijn bedrijven en onze economie. “Er wordt altijd maar geklaagd. Oké, er zijn zeker problemen, maar er zijn ook heel wat goede zaken in België”, stelt de nieuwe Manager van het Jaar. “We hebben veel toekomst in België. Ik geloof er ook rotsvast in dat we finaal als land de juiste beslissingen gaan nemen. Dat klinkt nu misschien raar, op een moment dat de boel wat in rep en roer staat. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het gezond verstand niet primeert bij de mensen die rond de tafel zitten om te onderhandelen. Ik geloof ook altijd enorm in het beste in mensen. En als het dan eens verkeerd loopt en je een rotte appel tussen al die goede appels hebt, pak ik dat er graag bij.”

Tack benadrukt ook dat hij resoluut kiest voor lokale en duurzame groei. “We gaan nooit winst op korte termijn najaagt. Wat ons motiveert, is succesvol te zijn op lange termijn”, zegt Tack. “Waarom zouden we verkopen? We hebben niets te kort. En we hebben niet veel nodig.”

Meer informatie over de Manager van het Jaar 2014 vindt u in Trends van 8 januari en op www.trends.be.

Partner Content