Trends verkiest Eric Van Zele tot Manager van het Jaar 2012

09/01/13 om 18:00 - Bijgewerkt om 18:00

Bron: Trends

De lezers van Trends en de Jury hebben Eric Van Zele verkozen tot Manager van het Jaar 2012. De 64-jarige CEO van Barco volgt Duco Sickinghe op als de 28ste Manager van het Jaar.

Trends verkiest Eric Van Zele tot Manager van het Jaar 2012

© belga

De lezers van Trends en de Jury hebben Eric Van Zele verkozen tot Manager van het Jaar 2012. De 64-jarige CEO van Barco volgt Duco Sickinghe op als de 28ste Manager van het Jaar.

Eric Van Zele ontving de trofee tijdens de officiële uitreiking te Brussels Expo in aanwezigheid van meer dan 1.200 Vlaamse en Waalse topmanagers. Premier Elio Di Rupo verzorgde de inleiding waarin hij de maatregelen van de regering om onze bedrijven te ondersteunen in deze tijden van crisis nogmaals in de verf zette. Keynote spreker en topman van Nestlé, Paul Bulcke, had het in zijn discours over de opportuniteiten die we in een crisis als deze kunnen ontdekken.

Duurzaamheid

"Met Eric Van Zele koos de jury meer dan ooit voor duurzaamheid", zegt juryvoorzitter Luc Vandewalle. "Niet alleen heeft hij Barco sinds 2009 door een spectaculaire transformatie geleid. In een vorige fase van zijn indrukwekkende loopbaan haalde hij al de transformatorenproducent Pauwels uit het slop".

"Ik heb altijd wel geluk", geeft Van Zele toe. Bij Pauwels genoot hij van het succes van compacte transformatoren voor windmolens. Bij Barco waren het de digitale cinemaprojectoren. "Saneren in een krimpende omgeving is veel pijnlijker dan bijsturen in een omgeving waarin groei zit. Dan kan je mensen herplaatsen en krijg je een positieve dynamiek", zegt Van Zele.

Voorzitter Herman Daems overtuigde hem om de leiding te nemen bij Barco. De specialist in projectoren, medische schermen en videomuren voor controlekamers zat op de beurs op een historisch dieptepunt. Er waren ontslagen gevallen. Het personeel was gedemoraliseerd. Aan zijn management vertelde Van Zele: "Jongens, wij als leiders zijn hier serieus gebuisd. Onze mensen geloven niet in ons verhaal. Ze zien het echt niet meer zitten".

Breder gaan

Behalve pijnlijke waarheden, bracht hij een vast geloof mee in de mogelijkheden. Een geloof dat hij meekreeg in zijn jeugd, toen zijn oom Roger Regelbrugge het in de VS tot corporate vicepresident van General Motors schopte. "Zo wou ik ook zijn", vertelt Van Zele. Hij maakte korte metten met het idee dat Barco alleen maar in niches met zeer hoge marges kon meespelen. Barco moest breder gaan. "In het topsegment willen klanten het dubbele betalen voor je technologie. In het middensegment kan je niet winnen zonder operationele uitmuntendheid - in kwaliteitszorg, inkoop, kosten en logistiek", vertelde hij.

Daarom moest Barco veranderen. Van Zele: "Voor elke discipline vroegen we ons af: waarom doen anderen het beter? Voor elk proces stelden we een team aan, met een proceseigenaar die verantwoordelijk was voor de optimalisatie. Je zoekt mensen met passie en dan is het vallen en opstaan en corrigeren tot je er bent".
Vandaag heeft Barco één operationele leiding, één inkooporganisatie en essentieel slechts vier productiecentra. De verkoop en de marktbenadering is hertekend en de serviceorganisatie is uitgebouwd. In 2008 waren de operationele kosten nog 42 procent van de omzet. Drie jaar later was dat 29 procent.

Loonkosten

Het brengt Van Zele bij een van zijn geliefde thema's. Bedrijfsprestaties kunnen veel verbeteren zonder aan de loonkosten te raken. "Met dezelfde ploeg en dezelfde kosten kunnen we in Kuurne nu drie of vier keer meer omzet maken. Waar zat het probleem dan? Niet in de loonkosten, maar in het herdenken van het businessmodel en in het motiveren en organiseren van de mensen, zodat we op alle andere vlakken goed scoren: strategisch, organisatorisch, procesmatig, cultureel, inzet en betrokkenheid. Dát heeft het verschil gemaakt."

Zijn talent om medewerkers te motiveren heeft hij van zijn vader, denkt hij. "Naarmate je meer verantwoordelijkheid neemt, wordt dat belangrijker dan je technische kennis."

Twee miljard omzet

Van Zele is al bezig met het tweede miljard omzet voor Barco. "De wereldspelers die we aanpakken hebben die taille. Daar moet de lat liggen. Het stimuleert om niet in millimeters te denken, maar in kwantumsprongen".

Van Zele heeft al bijgetekend om Barco tot aan de algemene vergadering van 2014 te leiden.

Maak kennis met de 10 genomineerden voor 'Manager van het Jaar'

Manager de l'Année 2012: Eric Everard, CEO d'Artexis

Bij het Franstalige zusterblad Trends-Tendances is Eric Everard, de CEO van de Artexis Group, de Manager van het Jaar 2012. Everard volgt de CEO van Mithra Pharmaceuticals, François Fornieri, op. Artexis is een van de Belgische marktleiders in het beheer van expohallen en congrescentra en in de organisatie van beurzen.

Lees meer over:

Onze partners