Topman mediaconcern Sanoma weg

18/09/15 om 12:19 - Bijgewerkt om 12:15

Bron: Trends

Mediaconcern Sanoma neemt per direct afscheid van zijn topman Harri-Pekka Kaukonen. Dat maakte het Finse moederbedrijf van onder meer de magazines Libelle en Flair vrijdag bekend.

Topman mediaconcern Sanoma weg

© REUTERS

Financieel directeur Kim Ignatius is aangesteld om de functie van Kaukonen op interimbasis waar te nemen. Het bedrijf gaat op zoek naar een nieuwe CEO.

"Onderling overleg"

Kaukonen en Sanoma gaan "in onderling overleg" uit elkaar, zo klinkt het in het persbericht. Hij kwam in 2011 aan het roer van Sanoma en moest het bedrijf door een moeilijke periode met wijzigende markt - met de aanhoudende afkalvende markt voor magazines - loodsen. Volgens Sanoma heeft hij de basis gelegd voor de toekomst van het bedrijf en moet de nieuwe CEO de volgende fase van de transformatie aanvatten.

Sanoma boekte in 2014 inderdaad opnieuw winst (61,6 miljoen euro) na een groot verlies in 2013. Het bedrijf toonde zich begin dit jaar tevreden over de voortgang van de reorganisatie, met de verkoop van vele bladen. Maar in juli waarschuwden de Finnen voor een lager dan verwachte winst met vooral in Finland tegenvallende resultaten. Het eerste halfjaar was er 23,2 miljoen euro verlies.

Wijzigingen

Sanoma is in België na heel wat wijzigingen geëvolueerd tot een uitgever van vrouwenbladen zoals Libelle, Flair en Feeling en lifestylepublicaties. Humo, Story, TeVe Blad en het maandblad Vitaya worden momenteel verkocht aan De Persgroep. Vorige maand gaf de Mededingingsautoriteit onder voorwaarden groen licht voor de verkoop.

Vorig jaar raakte ook de verkoop van de participatie in De Vijver media, het bedrijf boven productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders VIER en VIJF, aan Telenet bekend. En begin dit jaar werden de Belgische en Nederlandse activiteiten samengevoegd in een nieuwe bedrijfseenheid. (Belga/NS)

Onze partners