Sabine Gekiere (McDonald's): 'Geen enkele werkdag is dezelfde'

24/05/13 om 18:18 - Bijgewerkt om 18:18

Bron: Trends

Eind december is Sabine Gekiere, hr-directeur van McDonald's België, twee decennia bij de fastfoodketen aan de slag.

Sabine Gekiere (McDonald's): 'Geen enkele werkdag is dezelfde'

Eind december is Sabine Gekiere, hr-directeur van McDonald's België, twee decennia bij de fastfoodketen aan de slag. "Elke dag is anders geweest. Het is een bijzonder boeiend bedrijf, met continue veranderingen en doorgroeimogelijkheden. Je hebt een enorme vrijheid bij de ontwikkeling van een visie."

De onderneming met 2900 medewerkers in 65 restaurants in België toont het ook in de feiten. McDonald's werd in 2013 bekroond tot beste werkgever, nadat de fastfoodketen al sinds 2006 onophoudelijk in de top tien had geprijkt. 92 procent van de medewerkers is trots dat ze bij McDonald's aan de slag zijn. "We spreken hier nooit over human resources, maar over human relations. Resources klinkt zo vreemd, bronnen. Het gaat om communicatie, betrokkenheid, engagement."

Na een opleiding Germaanse filologie, startte Sabine Gekiere (51) bij de Europese Commissie. Na drie jaar ging het richting CapGemini. En in december 1993 kwam ze bij McDonald's terecht. Zoals elke medewerker begon ze drie maanden lang op de werkvloer. "Frietjes en hamburgers bakken, de vuilnisbakken leegmaken." Het werd later aangevuld met opleidingen in Amsterdam, Parijs, en in het mekka van McDonald's, aan de Hamburger University in Chicago.

Aan het begin van de jaren negentig kende de hamburgerketen een sterke groei in ons land, met twaalf tot vijftien nieuwe restaurants per jaar. Sabine Gekiere leidde de grootse aanwerving in goede banen. Maar tot vandaag heeft ze nauw contact met de werkvloer. Niet alleen via haar wekelijkse tot tweewekelijkse bezoek aan een hamburgerrestaurant, met de familie. "Als het management 's middags toevallig tijdens de piek een restaurant bezoekt, gebeurt het dat we het haarnetje opzetten en mee frietjes bakken." Want 'hire the smile' blijft het leidmotief voor de onderneming. Medewerkers worden aangetrokken in functie van attitude en klantgerichtheid, niet zozeer om de diploma's. (W.R.)

Onze partners