Reacties op het overlijden van Roger De Clerck: ‘Hij was hard maar schoon’

Roger De Clerck gaf ter gelegenheid van zijn vijfenzeventigste verjaardag in 1999 een groot feest met gasten uit binnen- en buitenland © reuters

De naam Roger De Clerck, stamvader van het tapijtconcern Beaulieu, roept in de ondernemerswereld zowel bewondering als verwondering op. Trends sprokkelde enkele reacties na het overlijden van ‘een man larger than large’.

Philippe Vlerick: ‘Een man larger than large’

Philippe Vlerick heeft Roger De Clerck erg goed gekend, zowel zakelijk als persoonlijk. “Bij het overlijden van mijn vader ben ik Roger advies gaan vragen en toen ik UCO overnam kreeg ik van hem een persoonlijke brief met felicitaties”, zegt Philippe Vlerick.

Vlerick steekt zijn bewondering voor de figuur van Roger De Clerck niet weg: “Als industrieel was hij een reus. Een figuur larger than large. Een ondernemer buiten categorie, vooral een gevolg van zijn scherp strategisch inzicht. Hij beleverde de markt van kwalitatief, maar goedkoop tapijt en tekende ook voor de verticale integratie, waarmee hij zijn competitieve voordeel deed en een imperium wist uit te bouwen. Roger De Clerck was natuurlijk ook ontegensprekelijk een kind van zijn tijd, de ongebreidelde jaren zestig met een regelgeving anders dan nu. Door het establishment werd hij niet altijd aanvaard, laat staan op handen gedragen. Het wordt echter te weinig gezegd hoeveel welvaart hij heeft gecreëerd in zijn streek, hoeveel mensen hij aan het ondernemen heeft gezet, hoeveel jonge mensen hij kansen heeft gegeven. Eén schaduwzijde toch: de beslissing om zijn groep te verdelen onder zijn kinderen was niet zijn beste keuze.” (KC)

Filip Balcaen (IVC, Mohawk): ‘De koning van het goedkoop tapijt’

“Met Roger De Clerck verdwijnt een groot ondernemer”, zegt Filip Balcaen. “In zijn beginjaren speelde nog de rivaliteit met mijn vader Paul die eerder een tapijtfabriek had neergezet. Dat wilde Roger, die begon met meubelstoffen, dan ook. Maar Roger De Clerck deed iets wat anderen hem nooit hadden voorgedaan: een tapijtgroep ook verticaal uitbouwen. Het bezorgde Beaulieu een grote voorsprong op de concurrentie. Zo kon hij op een kostenbewuste manier beter massaproducten naar de wereldmarkt brengen als koning van het goedkoop tapijt.” (KC)

Noël Demeulenaere: ‘Hij was hard maar schoon’

Noël Demeulenaere was jarenlang de rechter- én de linkerhand van Roger De Clerck. Hun wegen liepen vanaf 1959 non stop parallel. “Ik had toen nooit kunnen vermoeden welke evolutie dit kleine bedrijfje zou meemaken”, aldus Demeulenaere. “We zijn begonnen in een oude vlasschuur, moet je weten. Snel werd het duidelijk dat Roger alle opportuniteiten zag en daar meteen op inspeelde. In 1963 kwam hij met geweven tapijt, in 1967 met getuft tapijt, en zo ging het maar door. Hij was een ondernemer in hart en nieren die het keep it simple-principe rigoureus toepaste. Economie, ondernemen? Dat kon je maar op één plaats leren, en dat was op de bedrijfsvloer. Hij was hard maar schoon. Een harde werker dus maar een mens die ook veel gaf om anderen. Aan justitie of de media had hij een broertje dood. Maar hij trok zich daar alles samen weinig van aan. Hij besteedde het uit aan experts, en ging zijn eigen gang, zonder omzien. Maar binnenskamers liet hij nooit na te zeggen dat hij zich onrechtvaardig behandeld voelde.” (KC)

Fa Quix (Fedustria): ‘Een pionier’

“Ik kende hem niet zo goed, het was een figuur die zich nogal op de achtergrond hield. Hij wordt beschouwd als een van de iconen van het West-Vlaams ondernemerschap. Uit het niets heeft hij een wereldimperium uitgebouwd. Altijd voortdoen was zijn devies en als het moeilijker gaat een tandje bijsteken. In een generatie heeft hij een bedrijf in zachte vloerbekleding uitgebouwd tot de top drie in de wereld. Er heerst veel respect in de sector voor wat hij gerealiseerd heeft.”

Over de eeuwige rivaliteit met Balta:

“Ze hebben mekaar scherp gehouden. In hun zog zijn ook heel wat andere tapijtfabrikanten succesvol geworden en zo is Vlaanderen uitgegroeid tot de tweede grootste producent van zachte vloerbekleding. Na de Verenigde Staten is België het grootste productieland en de grootste exporteur ter wereld geworden. De ondernemende spirit van Roger De Clerck, een pionier, stond voor vooruitgaan, nieuwe opportuniteiten zoeken en inspelen op concurrerende producten. Dat is wat BIG Beaulieu International Group vandaag nog altijd doet. Het is de logica der dingen dat je mee moet evolueren en die spirit van Roger De Clerck zit er nog altijd in. Als je opportuniteiten ziet waar je geld mee kan verdienen, dan moet je dat doen. Hij ging er ook op zijn eigen manier hard voor. Eigengereid en op het scherp van de snee. Dat was zijn stijl. Ondernemen was voor hem ook gelijk aan hard werken.”

Over de perikelen met gerecht en fiscus:

“Daar kan ik weinig over zeggen, maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat het een ondernemer was die veel welvaart gecreëerd heeft. Dat West-Vlaanderen een welvarende regio geworden is, is te danken aan ondernemers zoals Roger De Clerck en vele anderen. Het is een piramide van grote en middelgrote ondernemingen en veel kmo’s ook die het heel goed doen. Roger De Clerck is de echte belichaming van de West-Vlaamse ondernemersspirit. Je moet hem ook kaderen in een pionierstijd van welvaartsgroei en vooruitgangsoptimisme.” (KDC)

Hendrik Deruyck (Balta): ‘Niets dan respect’

“Ik heb enorm veel respect voor een ondernemer als Roger De Clerck. Het was een generatiegenoot van Paul Balcaen die in 1964 Balta stichtte. Roger De Clerck was in alles de eerste, een echte captain of industry. Voor de streek is het fantastisch geweest wat die man heeft gerealiseerd. Zo is hij als eerste beginnen te tuften bijvoorbeeld. Bij Balta waren we doorgaans de tweede en konden we dan een stap verder zetten, professioneler en met betere kwaliteit. Hij was de eerste om aan de verticale integratie van zijn textielgroep te werken. Dat was echt Roger De Clerck die niet wilde afhangen van leveranciers. Hij wilde alles in de hand houden.”

“Boer Clerck was een durver, een pionier. Hij had echt die West-Vlaamse no-nonsensementaliteit. Een van zijn spreuken die ik niet meer vergeet was “de beste mest voor de grond zijn de boer zijn klompen”. Daarmee bedoelde hij dat de beste manier om als boer het meeste rendement uit de grond te halen, is altijd op uw land aan het werk te zijn, dag en nacht. Dat paste hij ook toe. Roger De Clerck was ook de man die met zijn wagen door de fabrieken reed ‘s avond laat of ‘s morgens vroeg, hij stopte dan en verhoogde de snelheid van de latexstraat bijvoorbeeld. Hij had ook zijn typische ideeën. Zo had hij geen hoge pet op van verkopers bijvoorbeeld. “Verkopers zijn er alleen om stalen naar klanten te dragen”, vond hij. Voor de verkoop wierf hij vooral pas afgestudeerde universitairen aan die hij niet te veel moest betalen.”

Roger De Clerck bouwde vanuit Wielsbeke vanaf 1958 een textielimperium uit. Deruyck – die zelf in de tapijtenbusiness begon in 1976 – wijst ook op de eigengereide manier van werken van Roger De Clerck waarmee het bedrijf toch heel wat juridische problemen gekend heeft. Tot op vandaag hangen er fiscale claims boven het hoofd van de familiale aandeelhouders. “Hij heeft ook fouten gemaakt natuurlijk. De verdeling van het concern over zijn kinderen, dat is nefast uitgedraaid met alle gevolgen van dien.” (KDC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content