Olivier Onghena-'t Hooft: 'Ik wil mentoring in België op de kaart zetten'

10/12/14 om 16:02 - Bijgewerkt op 15/12/14 om 11:00

Bron: Trends

Twee drijvende krachten achter het project Young Leader-Inspiring Mentor, Leen Roelandts en Olivier Onghena over het belang van communicatie en ondernemerschap. "Kunnen loslaten is volgens mij één van de sterke eigenschappen van een leider", vertelt Onghena.

Olivier Onghena-'t Hooft: 'Ik wil mentoring in België op de kaart zetten'

© Trends

Vijftien jonge leiders hebben het voorbije jaar kunnen optrekken met een inspirerende mentor, om van elkaar te leren in het project Young Leader-Inspiring Mentor van de managementassociatie LEAD-IN. Twee van de drijvende krachten achter het project zijn Leen Roelandts, Digital Candidate Manager bij Modis, en Olivier Onghena-'t Hooft, Founder van het Global Inspiration & Noble Purpose Institute en vice chairman van LEAD-IN.

Hoe blikt u terug op de voorbije editie? Bent u een tevreden?

OLIVIER ONGHENA. "Ik lanceerde het project in 2011 met de bedoeling jonge leiders te laten leren van ervaren leiders in een open en constructieve uitwisseling. Via het programma hoopte ik mentoring in België meer op de kaart te zetten en te laten zien dat van elkaar leren en ervaringen delen zoden aan de dijk zet. Als we nu zien hoeveel prachtige projecten er lopen en hoeveel succesverhalen we kennen, dan ben ik inderdaad een bijzonder tevreden mens."

Beantwoord deze editie aan de doelstellingen?

ONGHENA. "Als we kijken naar de individuele verhalen van de vijftien duo's en de dynamiek die in de groep van 'Young Leaders' is ontstaan, en als we zien hoe talrijk de 'Inspiring Mentors' zijn om het project te steunen en hun blijvende bijdrage te garanderen, dan zie ik dat we de beoogde doelstelling zelfs overtroffen hebben."

Een van de mentoren, minister Alexander De Croo, zegt: "In een ondernemersomgeving is de juiste mensen bij elkaar brengen belangrijker dan het juiste idee hebben." Een wijze les?

LEEN ROELANDTS. "Eerst en vooral is het belangrijk in kaart te brengen welke competenties, profielen je nodig hebt om je idee te realiseren. Daarna wil je natuurlijk de juiste mensen selecteren. De periode dat we mensen aanwierven op basis van hun technische skills is voorbij. We gaan nu op zoek naar mensen die hetzelfde DNA hebben, dezelfde waarden uitdragen en dezelfde passie en goesting hebben om het idee te realiseren."

ONGHENA. "Ik denk dat ergens wel het juiste idee moet ontspruiten. Iemand moet dus de inspirator zijn van een goed idee. Ofwel komt iemand met een goed idee en brengt die vervolgens de juiste mensen samen om dat idee gerealiseerd te krijgen, ofwel komen de juiste mensen samen en ontstaat uit hun gezamelijke collectieve wijsheid dat ene, bijzondere idee. Het is wel een feit dat het juiste idee en de juiste mensen moeten samenkomen op... het juiste moment."

Quentin Clermont, marketingmanager van Nestlé en jonge leider in het programma, leerde van zijn mentor Laurent Ledoux, voorzitter van de FOD Mobiliteit & Vervoer, het volgende: "Als je je team meer vrijheid tot initiatief en meer autonomie geeft, krijg je een team dat openbloeit en veel performanter wordt."

ONGHENA. "Kunnen loslaten is volgens mij een van de sterke eigenschappen van een leider. Om het met een vrij vertaald citaat van de Chinese wijsheer Lao Tzé te zeggen: "Een leider is op zijn best wanneer hij inspireert, wanneer mensen amper weten dat hij bestaat en wanneer ze als het resultaat is behaald, kunnen zeggen: wij hebben het zelf gerealiseerd."

ROELANDTS. "Als medewerkers zich betrokken voelen en een aandeel hebben in het succes van de organisatie, dan voelen ze zich sowieso gelukkiger en zijn ze geëngageerder. Die extra mile leggen ze dan met plezier af voor jou."

Delen

"Hoe authentieker je bent, des te makkelijker is het communicatie als een verlengstuk van jezelf te zien"

Bij heel veel duo's is het thema agendabeheer aan bod gekomen.

ROELANDTS. "Als je iets graag en met veel passie doet, dan is het niet zo erg als beide in elkaar overvloeien. Het is wel belangrijk de juiste keuzes te maken en af en toe stil te staan en te genieten van de kleine dingen. Blokkeer extra momenten in je agenda waarop je kunt gaan sporten, leuke dingen doet met je gezin, kortom momenten waar je gewoon plezier hebt en even je batterijen kunt opladen."

ONGHENA. "Elk individu op deze aardbol heeft evenveel seconden in een minuut en uren in een dag. Sommigen realiseren veel én ongelooflijk ambitieuze dingen met een zeker 'gemak', anderen bereiken met veel moeite weinig. Dat heeft vaak te maken met de focus, de ambitie en de discipline die je hebt en het aanpassingsvermogen om te schakelen in een veranderde of veranderende context."

Mauro Convale, directeur patiëntenzorg ZNA,, leerde van zijn mentor, Janssen Pharmaceutica-topman Tom Heyman, hoe hij de visie, de missie en de waarden van het bedrijf dagelijks kan vertalen naar de medewerkers: "De boodschap blijven herhalen, blijven communiceren, blijven zeggen hoe je vindt dat de zaken zouden moeten zijn." Is een goede communicatie van levensbelang voor een leider om de zaken onder controle te houden en in goede banen te blijven leiden?

ONGHENA. "Leadership is a conversation! Anders gezegd, het leven draait om communicatie. Alles is terug te leiden tot hoe je gedachten worden vertaald naar woorden en lichaamstaal. Hoe authentieker je bent, des te makkelijker is het communicatie als een verlengstuk van jezelf te zien, van wie je bent en waar je voor staat."

ROELANDTS. "Communicatie is bijzonder belangrijk. Als je je mensen wil mobiliseren om zaken te realiseren, is het belangrijk hen dat ze betrokken zijn. Als ze het belang van bepaalde beslissingen inzien, zullen ze je beste ambassadeurs zijn. De grote valkuil voor een leider is dat hij al twee stappen vooruit is in het uitdragen van zijn visie en dat hij zijn mensen niet meer mee heeft."

Een laatste citaat, van mentor Christel Verschaeren (CIO IBM) deze keer, die Young Leader Inge Zeeuws, projectmanager bij GfK, onder haar vleugels had. Zij zegt het volgende: "Blijf jezelf en blijf ook consequent met jezelf, wat er ook gebeurt in je carrière." Authenticiteit, het is een woord dat heel vaak terugkomt.

ROELANDTS. "In de spiegel kijken is belangrijk. Maar succes kan ook heel verblindend en verslavend werken, waardoor we niet echt willen zien dat we aan het veranderen zijn. Daarom is het belangrijk je te omringen met mensen die je eerlijk hun ongezouten mening kunnen geven over hoe je je gedraagt en welke beslissingen je maakt. Vaak zijn dat degenen die al in je geloofden lang voor die grote doorbraak."

ONGHENA. "Zij die me kennen, weten dat ik een belangrijk stokpaardje heb: noble purpose. Het is de vraag waarom je doet wat je doet. Hoe duidelijker je bent over welk hoger doel je wil dienen en hoe meer engagement je daartoe vrijmaakt, hoe aangenamer het leven wordt. Wie leeft in functie van een bijdrage aan de maatschappij, hoe klein of groot die ook moge zijn, leeft met meer harmonie, kent meer succes en trekt op een of andere manier de juiste mensen en contexten aan."

Het project Young Leader-Inspiring Mentor is een initiatief van LEAD-IN. In 2015 komt er een nieuwe editie. Kunnen kandidaten zich daar nog voor opgeven?

ONGHENA. "We hebben opnieuw een zeer kwalitatieve groep Inspiring Mentors, uit zeer diverse hoek en met zeer verscheiden achtergronden, die klaarstaat om de nieuwe lichting Young Leaders te mentoren. Het indienen van kandidaturen, en dat wil in de praktijk zeggen een motivatiebrief en een beknopt CV, kan nog tot 31 december op lead-in."

Alle televiesieafleveringen van Young Leader Inspiring Mentor zijn nog te bekijken op de website van Kanaal Z en van LEAD-IN.

Lees meer over:

Onze partners