Nieuwe start voor ex-Metrisbaas Bart Van Coppenolle

Bart Van Coppenolle, de voormalige gedelegeerd bestuurder van Metris, begint met een nieuwe start-up. Ribrain, zoals het bedrijfje heet, wordt deze week officieel in de steigers gezet en kan bogen op Philippe Vandormael (ex-COO van Metris) als medeaandeelhouder en Jürgen Ingels (Clear2Pay) als bestuurder.

De start-up wil een innovatief concept voor de televisiemarkt commercialiseren. “Samengevat willen we een soort van zoekrobot aanbieden die de consument helpt bij het zappen”, zegt Van Coppenolle. “Daarbij vertrekken we vanuit de consument als individu, en niet — zoals gebruikelijk — vanuit de consument als onderdeel van een doelgroep.”

Het interfacemodel dat Ribrain ontwikkelt, op basis van een gepatenteerde technologie, wordt een soort van autonome zoekrobot die de consument programma’s of content aanbiedt die hem interesseert. Dat gebeurt zonder dat de consument daar enige moeite moet voor doen. In de eerste fase van de start-up is er geen nood aan extern kapitaal, zegt Van Coppenolle.

“We denken ten vroegste over een jaar actief te kunnen worden. Vandaag leggen we de eerste contacten met de markt. We willen liefst beginnen in Vlaanderen, maar indien noodzakelijk kunnen we ook internationaal gaan. Eerst willen we ons concept uitwerken, daarna kunnen we gaan praten met zowel kabelmaatschappijen als contentproviders.”

De nieuwe interface is vandaag nog compact en gespecialiseerd, beseft ook Van Coppenolle. “Maar er is een groot potentieel in de markt, alleen wordt dat vandaag niet of onvoldoende aangeboord. Omdat de bestaande modellen niet vertrekken vanuit de consument. En dat is wat wij net wel gaan doen: die klant een flexibel model aanbieden zodat ze controle krijgen op wat ze willen zien, en wanneer ze dat willen bekijken.”

L.D

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content