Johan Thijs (CEO KBC Groep): ‘Investeren in digitale toekomst’

Johan Thijs © Karel Duerinckx
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Johan Thijs is de tiende genomineerde voor Manager van het Jaar.

Johan Thijs (52)

Geboren in 1965 in Genk

Master in de toegepaste wiskunde en actuaris aan de KU Leuven

Startte in 1988 zijn carrière bij ABB Verzekeringen

2001: senior general manager schadeverzekeringen van KBC Verzekeringen

2006: lid van het directie-comité van KBC België

2009: lid van het directie-comité van KBC Groep en CEO van KBC België

2012: CEO van KBC Groep

Geconsolideerde omzet 2016: 7,21 miljard euro

Nettowinst 2016: 2,43 miljard euro

Personeel: > 40.000

KBC deed begin dit jaar een dubbele overname in Bulgarije (UBB en Interlease). Wat verwacht u ervan?

JOHAN THIJS: “Door de overname worden we de grootste financiële speler in Bulgarije en kunnen we er ons bank-verzekaarsmodel uitrollen. Tegen 2020 moet dat ons 100 miljoen euro winst opleveren. Wij denken dat de groei vooral van onze divisie International Markets (Bulgarije, Slowakije, Hongarije en Ierland, nvdr) zal komen. In Centraal-Europa groeien de economieën met 2 tot 3 procent. De welvaart die daar wordt opgebouwd, vormt een goede basis voor groei. International Markets moet naast België en Tsjechië de derde volwaardige winstmotor worden.”

KBC investeert 1,5 miljard in digitale transformatie. Wie zijn de te duchten concurrenten in de toekomst?

THIJS: “Er zijn enkele financiële instellingen die, net als KBC, een digitale transformatie maken. Met hen zullen we blijven concurreren. Banken die die omslag niet maken, zullen in de problemen komen. Startende fintechbedrijven beschouw ik niet als een bedreiging omdat zij schaal missen. Ik geloof meer in allianties tussen klassieke financiële groepen en fintechspelers. De grote technologiebedrijven zoals Google, Facebook en Amazon moeten we in de gaten houden. Zij hebben schaal, een cliënteel en data. Maar ze hebben ook een andere visie op privacy. Het is afwachten hoe de klant daarop reageert. Niemand houdt ervan dat zijn financiële gegevens wijd verspreid raken.”

KBC haalde vorig jaar een rendement op eigen vermogen van 18 procent. Volgens het IMF en toezichthouders kan dat onmogelijk duurzaam zijn.

THIJS: “KBC wordt enkel gedreven door duurzame groei op lange termijn in functie van de behoeften van de klant, niet door een rendementsdoel. We halen een hoge return, louter dankzij onze kostenefficiënte werking en van onze diversificatie als bank-verzekeraar en vermogensbeheerder.”

Wat doet het bedrijf?

KBC Groep is een geïntegreerde bank-verzekeraar die in 1998 ontstond uit de fusie van Kredietbank, CERA Bank en ABB Verzekeringen. De kernmarkten zijn België, Tsjechië, Ierland, Slowakije, Bulgarije en Hongarije. De groep telt 12 miljoen klanten, van wie 3,5 miljoen in ons land. Uniek is het geïntegreerde bank-verzekeraarsmodel. De commerciële dynamiek en de kostenefficiëntie ervan leverden de groep vorig jaar 2,43 miljard euro winst op.

Vandaar de keuze

Onder het bewind van Johan Thijs groeide KBC uit tot een van de meest performante en efficiënte financiële instellingen van Europa. De Harvard Business Review zette hem in de top tien van beste CEO’s wereldwijd. Thijs creëerde, onder de vorm van een fors gestegen beurskoers en een uitgebalanceerd dividendbeleid, ook heel wat waarde voor zijn aandeelhouders. KBC besliste dit jaar Ierland via zijn Ierse bankdochter uit te bouwen tot een volwaardige kernmarkt. In Bulgarije werd een grote overname gedaan.

Het markantste feit

De aankondiging die KBC in juni deed op zijn Investor Day in Dublin. Thijs zette er uiteen hoe hij de groep wil voorbereiden op de toekomst. Tussen 2017 en 2020 investeert ze anderhalf miljard euro in de digitale transformatie. “We hebben de voorbije jaren hard gewerkt aan de omvorming van KBC”, zegt Thijs. “Nu komt het erop aan de toekomst voor te bereiden en de plaats van KBC als duurzaam rendabele instelling te verzekeren. Als we willen meespelen in de technologische wereld van de toekomst is een grote aanpassing van onze IT-infrastructuur noodzakelijk.”

De belangrijkste uitdaging

“Inspelen op het veranderende klantengedrag. Consumenten merken in andere sectoren dat ze gemakkelijk en snel bediend worden, vaak online of via hun smartphone, en dat verwachten ze ook van hun bank-verzekeraar. Dat vergt andere denkpatronen. Als een klant een lening aanvraagt, moet je hem binnen de 24 uren een antwoord kunnen geven. De digitalisering moet dat mogelijk maken.”

Partner Content