“Ik ben de crisis dankbaar” (Edouard Vermeulen, Modehuis Natan)

Edouard Vermeulen van het modehuis Natan speelt naar eigen zeggen zijn moeilijkste wedstrijd ooit. De modeontwerper en hofleverancier zag zijn omzet vorig boekjaar met zo’n twee miljoen euro dalen tot 9,6 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat van Natan dook 391.852 euro in het rood.

Toch is Vermeulen positief gestemd. “Ik ben de crisis dankbaar. Als het lukt de crisis goed door te komen, zal het gemakkelijker leven zijn na de crisis dan ervoor”, vindt hij. “Ik heb mijn hele bedrijf gescand en ben me opnieuw bewust van alles. Bij de verkoop van de zomercollectie voel ik ook dat de economie opnieuw aantrekt. Hopelijk is het geen vals gevoel en komt er geen nieuwe val.”

Vermeulen betreurt het dat enkele Belgische concurrenten de boeken al moesten toe doen. “De Belgische mode heeft nog steeds een goed imago in het buitenland. Ik vind dus ook dat de creatieve industrie de Belgische economie kan redden. Ik moet vandaag trouwens vooral concurreren met de levensstijl van concurrenten. Ze spenderen geld aan andere dingen: auto’s, reizen, kinderen.”

Dat betekent niet dat Vermeulen vindt dat er geen overheidsgeld meer naar de zogeheten oude industrie meer mag stromen. “Als grote ondernemingen problemen hebben, zijn er veel mensen te redden. Ik zou niet graag willen dat alle Belgische werknemers op straat staan en moeten gaan stempelen”, aldus Vermeulen.

Sj.S.

Lees het volledige interview in Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content