Genomineerde 4: Michel Moortgat (CEO Duvel Moortgat)

De zwaarste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog heeft geen impact op Duvel Moortgat. De brouwerij uit Breendonk lijkt ook immuun voor de structureel dalende Belgische biermarkt. Het levert CEO Michel Moortgat een nominatie op voor Manager van het Jaar 2010.

De jongste recessiejaren gingen geruisloos voorbij aan de brouwerij in Breendonk en haar CEO Michel Moortgat. De omzet klom van 2007 tot 2009 met bijna 30 procent. De nettowinst deed het nog beter, met een sprong van bijna 37 procent.
Als brouwer van speciale bieren zoals De Koninck, Duvel, La Chouffe, Maredsous of de luxepils Vedett heeft de brouwer minder te lijden van de dalende pilsverkoop. De meeste speciale bieren behoren tot de klimmers.

Meer nog. Er is de kracht van dat ene merk: Duvel. Duvel is een merk voor een pullstrategie, in marketingtermen. De consument wordt vragende partij. Het bier wordt dus niet via volume en lage prijzen in de markt geduwd. Het maakt dat Duvel in zowat elke horecazaak wordt verkocht, ook al bezit de brouwer uit Breendonk zelf amper 150 cafés.

“Duvel blijft ons paradepaardje”, zegt Michel Moortgat. “Door de zeer sterke focus op Duvel kunnen we onze middelen geconcentreerd gebruiken. En een Duvel-drinker is een trouwe consument. Hij houdt van Duvel. Je kunt hem niet paaien met een ersatzmerk”.
Daarnaast breidde de brouwer zijn merkenportefeuille het jongste decennium duchtig uit. Met de herlancering van Vedett in 2004, de overnames van La Chouffe (2006), de fruitbieren Liefmans (2008-2009) en het amberbier De Koninck (2010). Bovendien waren er ook buitenlandse overnames: Bernard in Tsjechië (2001) en Brewery Ommegang in de Verenigde Staten (2003). “Het gaat meer om verbruiksmomenten, dan om consumenten. De bieren zijn complementair: ‘s middags drink ik eerder een Bolleke of een Vedett, ‘s avonds neem ik liever een Duvel of een Chouffe.”

W.R.

Partner Content