François Van Hoydonck (CEO Sipef): 'Duurzaamheid staat voorop'

15/11/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 21/11/17 om 22:19
Uit Trends van 16/11/17

François Van Hoydonck is de negende genomineerde voor Manager van het Jaar.

François Van Hoydonck (CEO Sipef): 'Duurzaamheid staat voorop'

François Van Hoydonck (CEO Sipef) © KAREL DUERINCKX

François Van Hoydonck (58)

Opleiding accountancy in Antwerpen

1979: gestart op finance-afdeling van Sipef

1993: financieel directeur van Sipef

2007: CEO van Sipef

Omzet: (eind 2016): 267 miljoen dollar

Nettowinst: 39,9 miljoen dollar

Balanstotaal: 615,3 miljoen dollar

Eigen vermogen: 448,1 miljoen dollar

Productie palmolie: 246.121 ton

Beurskapitalisatie: 541,5 miljoen euro

Uw ambitie is tegen 2025 over 100.000 beplante hectare te beschikken. Dit jaar kwam er al afgerond 15.000 hectare bij tot ruim 70.000 hectare. Hoe zal u de resterende 30.000 hectare realiseren?

FRANCOIS VAN HOYDONCK: "Er zijn twee mogelijkheden. De eerste is organische groei door kleine uitbreidingen die aansluiten bij de huidige projecten. De tweede is externe groei: de aankoop van bestaande projecten, waarmee we grotere stappen kunnen ondernemen. De focus ligt op Zuid-Sumatra in Indonesië. En het moet om duurzame projecten gaan. We hebben er vertrouwen in onze doelstelling te halen omdat we de expertise hebben om plantages, waar goed management ontbreekt, beter te maken."

Bij de kapitaalverhoging klom de holding Ackermans & van Haaren boven 30 procent en deed de familie Bracht een serieuze inspanning om te volgen. Hoe belangrijk zijn die twee referentieaandeelhouders?

VAN HOYDONCK: "Een kortetermijninvesteerder kan weinig doen bij ons. Palmolieprijzen kunnen serieus schommelen, terwijl je beslissingen moet nemen vanuit een perspectief van minstens twintig jaar. Die twee referentieaandeelhouders zijn voor onze expansie dan ook een zegen."

In West-Europa wordt weleens kritiek geuit op plantagemaatschappijen die in Afrika en Azië actief zijn. Wat is uw antwoord daarop?

VAN HOYDONCK: "We trekken volop de kaart van de duurzaamheid. Vorig jaar verkochten we 100 procent van onze palmolie volgens de standaard van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) en de International Sustainability and Carbon Certification (ISCC). Een betere wereld start bij jezelf. We willen het beste voorbeeld zijn voor de rest en het milieu zo weinig mogelijk belasten. In deze zeer arbeidsintensieve sector moet je meer dan je best doen om sociaal te handelen."

Wat doet het bedrijf?

Sipef (Société Internationale de Plantations et de Finance) is een Belgische agro-industriële vennootschap, die genoteerd is op Euronext Brussel.

Sipef concentreert zich op de productie van palmolie, rubber en thee in Indonesië en Papoea-Nieuw-Guinea en van bananen in Ivoorkust. De klemtoon ligt echter op palmolie. Eind 2016 bedroeg de beplante oppervlakte van de plantages 69.450 hectare.

Vandaar de keuze

Onder leiding van CEO François Van Hoydonck is Sipef een mooi groeiverhaal met een uitgesproken groei-ambitie. Dat verhindert de plantagegroep niet om in de sector met een opbrengst van 5,17 ton per hectare olie een van de meest performante plantagemaatschappijen te zijn. Het bedrijf is ook een voortrekker in duurzame palmolieproductie door heel veel aandacht te besteden aan sociale en milieu-aspecten.

Het markantste feit

Dat was ongetwijfeld de geslaagde kapitaalverhoging in mei. De Antwerpse plantagegroep heeft toen 97,1 miljoen dollar of 88,9 miljoen euro opgehaald door nieuwe aandelen uit te geven tegen 54,65 euro per aandeel.

Het nieuwe kapitaal diende om twee overnames te financieren: de overname van een extra belang van 47,71 procent in de Indonesische plantage Agro Muko, en de acquisitie van het 95 procentbelang in DMIL, een plantage in het Indonesische Musi Rawas.

De belangrijkste uitdaging

Er is een concentratiebeweging aan de gang in de palmoliesector de komende jaren. Het zal dan ook zaak zijn voor Sipef om te blijven groeien. Daarbij is het belangrijk de ambitie om tegen 2025 over 100.000 hectare te beschikken, waar te maken.

Dat is een haalbare doelstelling, al zal het een uitdaging blijven die groei-ambitie te verzoenen met de hoge standaard aan duurzaamheid die de groep zich in deze sector oplegt.

Onze partners