Ferrari-baas pleit voor ‘echt’ Europees economisch beleid

© Reuters

Luca di Montezemolo, algemeen directeur van Ferrari en Europees Manager van 2012, betreurt het gebrek aan een gemeenschappelijk Europees beleid.

Luca di Montezemolo, de algemeen directeur van Ferrari en treinmaatschappij NTV, kreeg onlangs nog de onderscheiding van ‘Europees Manager van 2012’. De European Business Press prees di Montezemolo om zijn prestaties de laatste twintig jaar, waarin hij Ferrari tot een van de bekendste en winstgevende bedrijven ter wereld maakte.

Europees economisch beleid
Als ondernemer, manager, investeerder en Italiaan heeft di Montezemolo ook zijn mening over de crisis in de eurozone. “Het probleem in Europa is een gebrek aan een gemeenschappelijk Europees beleid”, zegt hij. “We hebben een munt in het leven geroepen, zonder een economisch beleid vast te leggen.”

“Ik geloof echter sterk in Europa”, verduidelijkt hij. “En ik denk dat de landen echte macht moeten geven aan de Europese Unie, wat betreft economie en defensie.” In een geglobaliseerde wereld is het eerder een zwakte dan een kracht om enkel aan individuele belangen te denken, vindt hij.

Volgens di Montezemolo kunnen de Europese landen het zich niet veroorloven om te falen en terug te keren naar hun “nationale eigenbelang”. “Respect voor de geschiedenis en de cultuur van elk land is niet onverenigbaar met een sterk Europa dat een rol speelt op het wereldtoneel”, stelt hij.

Recessie

Het thuisland van Ferrari, Italië, lijdt al geruime tijd onder een sterke recessie, maar dat heeft volgens di Montezemolo geen effect op zijn bedrijf. “We exporteren meer dan 95% van onze output”, zegt hij. “De recessie heeft vooral gevolgen voor de tweedehandsmarkt, een belangrijk deel van de Italiaanse auto-industrie.”

Di Montezemolo maakt zich echter wel zorgen over de situatie in Italië en vooral over de buitensporige belastingen. “Ik sta volledig achter de strijd tegen belastingontduiking, maar de regering heeft er te veel een spektakel van gemaakt”, legt hij uit. “Iedereen die met een luxewagen rijdt, is bij wijze van spreken een belastingontduiker. Dat is fout, want net die markt zorgt voor een belangrijk deel van de belastinginkomsten.”

Ferrari

Di Montezemolo’s bedrijf Ferrari is aanwezig op 60 markten en heeft een wereldwijd netwerk van 200 verkooppunten. De Verenigde Staten en China zijn voorlopig de belangrijkste afzetmarkten, met respectievelijk 25% en 10% van de totale afzet. Nieuwe doelwitten zijn India, waar Ferrari vorig jaar op de markt kwam, en Oost-Europa.

“De laatste twintig jaar hebben we constant geïnvesteerd in mensen, in producten en in nieuwe markten”, zo verklaart di Montezemolo de resultaten van zijn bedrijf in 2011. Vorig jaar stegen de inkomsten van Ferrari met zo’n 17%, tot meer dan 1 miljard euro. Het eerste kwartaal van 2012 voorspelt dat dit jaar nog beter zal worden. “Vorig jaar een nettowinst van meer dan 600 miljoen euro en dit jaar nog beter”, klinkt het hoopvol bij de algemeen directeur.

Druk baasje Behalve algemeen directeur van Ferrari, is di Montezemolo ook algemeen directeur van het Italiaanse treinbedrijf NTV (Nuovo Trasporto Viaggiatori), het eerste private bedrijf voor hogesnelheidstreinen in Italië. Daarnaast is hij ook nog bestuurslid van onder andere Fiat, de Italiaanse krant La Stampa en de Italiaanse grootbank Unicredit.

In 2009 richtte hij Italia Futura op, een vereniging die zich wil inzetten voor een burgerlijk en politiek debat over de toekomst van Italië. (GM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content