Elke Jorens (Microsoft): ‘Altijd op zoek naar opvolgers’

Tot augustus was Elke Jorens (45) verantwoordelijk voor het personeelsbeleid bij Microsoft België en Luxemburg.

Tot augustus was Elke Jorens (45) verantwoordelijk voor het personeelsbeleid bij Microsoft België en Luxemburg. Maar ze blijft in de human resources actief bij Microsoft, en overziet nu de ‘Talent acquisitions’ voor West-Europa.

“Het betekent dat ik voor twaalf West-Europese afdelingen van Microsoft verantwoordelijk ben voor het aantrekken van talent, intern en extern”, vertelt Jorens.

“Voordien was ik verantwoordelijk voor het volledige personeelsbeleid, maar dan enkel voor België en Luxemburg. Het lokale aanwervingsbeleid en de successieplanning waren daarbij ook erg belangrijk. Bijvoorbeeld voor de topprofielen in de organisatie kijken we voortdurend of we telkens twee potentiële opvolgingskandidaten in het oog hebben.”

Bij de Belgische afdeling van Microsoft werken ongeveer 350 mensen. In totaal heeft Microsoft West-Europa ongeveer 7000 medewerkers. Jorens moet in haar nieuwe functie ongeveer 1500 rekruteringen en interne personeelswissels overzien. “Dat is een hele hoop. Het is extra boeiend omdat Microsoft snel evolueert van een softwareleverancier naar een hardwareproducent en dienstenleverancier. Dat betekent dat we heel andere profielen nodig hebben, bijvoorbeeld mensen uit de retail of de consumentengoederen”, zegt Elke Jorens, die afkomstig is van Willebroek en in Mechelen woont.

Jorens heeft zelf geen voor de hand liggend profiel als hr-manager. Ze is handelsingenieur van opleiding. “Ik ben via de consulting in de hr gerold. Als schoolverlater trok ik zoals zovelen met mijn diploma naar het consultancybedrijf Accenture. Gaandeweg kwam ik daar terecht bij het veranderingsmanagement. Dat heeft erg veel raakvlakken met personeelsbeleid, want dat gaat ook over het beheren en begeleiden van talent. Ik heb er zestien jaar gewerkt; in 2006 ben ik dan naar Microsoft getrokken. Ik merk dat het door mijn opleiding gemakkelijker is om mee te denken en ik zo beter in het hr-beleid de link kan leggen met het commerciële en het strategische.” (S.F.)

Partner Content