De meesterzet van Jourquin (Solvay)

© belga

Met de overname van het Franse chemiebedrijf Rhodia doet Christian Jourquin, de CEO van het Belgische Solvay, allicht zijn laatste meesterzet.

Niemand die er na maandag nog aan twijfelt dat het bod van Solvay op het Franse speciaalchemiebedrijf Rhodia eind augustus succesvol afgerond wordt. De presentatie van het bod, schulden inbegrepen goed voor 6,6 miljard euro, in hartje Parijs werd gedeeld door twee goedgeluimde CEO’s die elkaar en elkaars bedrijf bewierookten en zelfs elkaars zinnen aanvulden.

“Ik kende Jean-Pierre Clamadieu via de raad van bestuur van de Europese chemiefederatie. Maar ik heb het veranderingsproces van het oude Rhodia zien gebeuren onder zijn leiding. Dat was een bedrijf in grote moeilijkheden. In vijf à zes jaar heeft hij er een juweel van gemaakt. Het was mijn idee om hem voor te stellen als mijn opvolger. En in mijn raad van bestuur is dat zeker niet op weerstand gebotst.”

Hoe reageerde Clamadieu toen u hem belde? Christian Jourquin: “Verbaasd. Want we kenden elkaar en ik heb nooit naar die mogelijkheid van een overname verwezen. We hebben heel de avond gesproken over de toekomst van de Europese chemische industrie en de noodzaak om met grote projecten te komen. Voor ons is het heel duidelijk dat er in Europa te weinig ambitie is voor onze industrie. Het samenbrengen van onze bedrijven kan een springplank worden om naar verdere projecten te werken. Apart kan dat nooit.”

Had u evenwaardige doelwitten of was er een rangorde? Christian Jourquin: “Ik had een aantal doelwitten en er waren vele geruchten. Rhodia kwam heel duidelijk naar voren als een eerste keuze. Ik was overtuigd dat we samen een industrieel project konden bouwen. Er was een grote complementariteit van de productportfolio’s, de markten en geografische spreiding.”

Heeft Rhodia zijn moeilijke verleden wel definitief achter zich gelaten? Christian Jourquin: “Absoluut. Kijk hoe het de oude chemie is kwijtgeraakt en een gezond bedrijf is geworden, waarop geen hypotheek weegt. Dat is een bedrijf met toekomst.”

Wie gaat wie begeleiden bij het samenvoegen van de activiteiten? Christian Jourquin: “Jean-Pierre zal alle activiteiten de revue laten passeren. En we zullen wachten op zijn voorstellen. Als toekomstige opvolger moet hij ook zijn eigen road map beginnen uit te tekenen. Ik wil wel helpen, maar zal geen schoonmoeder zijn. We delen dezelfde waarden, dezelfde ethiek, dezelfde filosofie, maar hij zal de problemen anders aanpakken. Jean-Pierre is ook een heel sterke leider. Hij zal zorgen voor een frisse kijk. Dat is gezond, anders dreigt op lange termijn bloedarmoede in de organisatie.”

Heel vaak komen Franse bedrijven in België shoppen. Nu doen ‘les petits belges’ in Frankrijk een overname. Merkt u de gevoeligheden? Christian Jourquin: “Integendeel. België heeft een groot voordeel. We zijn voor niemand een bedreiging. We zijn hardwerkende mensen en we zijn niet pretentieus. We denken aan de toekomst. We kunnen buiten de grenzen van een land denken. Ik denk dus niet dat daar een probleem zit. Wat belangrijk is, is dat beide bedrijven dezelfde ambitie hebben en kunnen denken buiten de grenzen van Frankrijk en België om een in Europa gevestigde industriële groep met wereldambitie te worden.”

Be.L.

Het volledige interview leest u in Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content