Claudia Poels (Telenet): 'Systematische aanpak'

24/05/13 om 18:36 - Bijgewerkt om 18:36

Bron: Trends

"Hoe kunnen we met human resources de leiding nemen, hoe kunnen we de drijfveer van verandering zijn en zo een significante impact hebben op onze hele business?"

Claudia Poels (Telenet): 'Systematische aanpak'

"Hoe kunnen we met human resources de leiding nemen, hoe kunnen we de drijfveer van verandering zijn en zo een significante impact hebben op onze hele business?" Die vraag stelde Claudia Poels toen ze vorig jaar voorzitter was van het jaarlijkse HR Congres.

Poels, een juriste die tussen 1992 en 2008 het vak leerde bij EDS, geeft als senior vice-president human resources bij Telenet het antwoord. Zij krijgt er lof voor haar grondige en gestructureerde aanpak. Een van haar grote projecten is De Gele Draad, het socialemediaplatform dat Telenet binnenshuis heeft uitgerold.

Berichten posten, gebruikersgroepen samenstellen, projecten volgen, nieuwe ideeën uittesten in het bedrijf: het kan via De Gele Draad, met 'likes' en al. Claudia Poels stimuleert de nieuwe communicatie, maar voorzichtig. "We zien het eerder als een bijkomende mogelijkheid dan als een vervanging van de traditionele methoden", liet ze optekenen. Een ander project van haar is telewerken, waar ze eind 2011 met een testgroep begon. Dat is nog niet veralgemeend, maar het is een van de zaken waarmee Telenet, een van de 54 gecertifieerde Top Employers 2013 in België, zich wil profileren als een werkgever die werk en privé in evenwicht houdt.

Telenet had eind vorig jaar 2133 personeelsleden. Het team van Claudia Poels voert een voortdurende strijd om talent. Om de drempel te verlagen, decentraliseerde ze de callcenters naar Herentals en naar het stadioncomplex Stayen in Sint-Truiden. Voor schoolverlaters is er een Young Graduate-programma dat hen de verschillende afdelingen van Telenet leert kennen. Een paar honderd medewerkers worden dichter bij de bedrijfsstrategie betrokken tijdens halfjaarlijkse off-site Talent Days.

De notie 'klantgerichtheid' maakt Poels tastbaar doorheen het bedrijf met het jaarlijkse Klantenbrevet. Wie niet direct met klanten werkt, kan zich aanmelden om mee te lopen met een installateur, te werken in een Telenet-shop of mee te luisteren in een callcenter. Vrijwel iedereen doet eraan mee. Of hoe human resources met eenvoudige ideeën een impact kan hebben op de business. (B.L.)

Onze partners