Belfius Insurance sluit gedurfde CAO af

19/09/13 om 17:02 - Bijgewerkt om 17:02

Bron: Trends

Met thuiswerk en weddeaanpassingen bouwt Belfius Insurance voor zijn medewerkers een werkomgeving op die uniek is in de verzekeringssector.

Belfius Insurance sluit gedurfde CAO af

Pascal Verstraeten, de hr-directeur van Belfius Insurance, heeft redenen om blij te zijn. De verzekeraar - die deel uitmaakt van Belfius, dat voor 100 procent in overheidshanden is - is er onder zijn leiding in geslaagd met de vakbonden een totaal nieuwe cao te sluiten. "Het is de eerste keer dat een verzekeraar in België een zo uitgebreid systeem van flexibele werktijden en arbeid invoert", zegt Verstraeten. De directie heeft met de vakbonden vier maanden onderhandeld, om een nieuwe flexibiliteit in te voeren die zowel het personeel als de onderneming ten goede moet komen.

Nadruk op telewerken
Telewerken is de kern van de nieuwe werkorganisatie. Vanaf 1 januari kan elke werknemer twee dagen per week telewerken. Daarvoor betaalt Belfius Insurance een forfaitaire vergoeding van 40 euro per maand, om de kosten van de medewerker - bijvoorbeeld voor de internetverbinding - geheel of gedeeltelijk te dekken. In ruil vraagt de verzekeraar aan zijn personeel een grotere beschikbaarheid en soepelheid, bijvoorbeeld om overuren te maken of zaterdagwerk te doen als de onderneming een onverwachte toevloed van schadegevallen te verwerken zou krijgen. Alle duizend medewerkers van het bedrijf kunnen gebruikmaken van de mogelijkheid om deels thuis te werken. Verstraeten schat dat een derde van hen die kans zal grijpen.

De werknemers delen voortaan ook in de bedrijfsresultaten (strategic reward); ook dat is een primeur voor de onderneming. De werknemers van het voormalige Dexia Insurance Belgium hadden nog nooit recht op een bonus. Voor de kaderleden heeft de verzekeraar een leiderschapsprogramma ontwikkeld, dat de nadruk legt op peoplemanagement, de klant en het bedrijfsresultaat.

Lot in eigen handen
Belfius Insurance wil daarnaast het welzijn en de gezondheid van zijn personeel bevorderen. Een keer per maand wordt vers fruit uitgedeeld, en om de twee jaar kan een medewerker een medische check-up aanvragen. De verzekeraar informeert zijn werknemers ook over de uitdagingen van de vergrijzing via infosessies, werkgroepen en opleidingen. Verstraeten: "De impact van de leeftijdspiramides op een onderneming als Belfius Insurance mag je niet onderschatten. We moeten nadenken over de mogelijkheid om deeltijds te werken en onze loopbaan aan te passen aan de levensfases."

De nieuwe cao moet de commerciële ontwikkeling van de verzekeraar ondersteunen. Die werd een jaar geleden in gang gezet, na de benoeming van Marc Raisière tot nieuwe CEO. "Na de vernieuwing in het directiecomité was het belangrijk dat we de nieuwe ondernemingsstrategie koppelden aan het hr-beleid", benadrukt Verstraeten. "We willen een verandering van de bedrijfscultuur tot stand brengen. Ten tijde van Dexia was de hr vrij gecentraliseerd, maar toen de groep uiteenspatte, moesten we ons lot in eigen handen nemen en onze eigen langetermijnvisie ontwikkelen." Het doel is Belfius Insurance, dat een doeltreffende maar te bescheiden verzekeraar is, om te vormen tot een onderneming "die de medewerkers met trots vervult", besluit Verstraeten.

Sébastien Buron

Onze partners