Weg met de papierwinkel

Thuislevering is nog nooit zo goedkoop en zo snel geweest. Amazon bezorgt in vijftig steden bestellingen binnen de twee uur. Maar de levering van grotere zendingen blijft heel traag. Bij de meeste bedrijven duurt het twee of drie dagen voor je een offerte krijgt voor het vervoer van een pallet of een container per vliegtuig of per schip. De snelheid van de levering is bovendien onbetrouwbaar: het kan dertig tot negentig dagen duren om een container per schip van China naar Europa te sturen.

Veel problemen ontstaan bij de verwerking van alle juridische documenten, douaneformulieren, verzekeringscontracten en andere papieren die bij een transactie komen kijken. Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, heeft berekend dat in 2014 voor een verzending van een lading avocado’s vanuit India naar Nederland 200 berichten vereist waren tussen dertig partijen.

Transporteurs verdienen tonnen geld. Volgens het adviesbureau BCG zijn die activiteiten goed voor bijna een kwart van de volledige opbrengst van de logistieke sector in 2014, zo’n 895 miljard dollar per jaar. Ze staan bovendien bijzonder huiverachtig tegenover moderne technologie. De meesten communiceren nog altijd vooral via fax of telefoon.

Maar die administratie wordt stilaan gedigitaliseerd. Banken, verzekeringsmaatschappijen en overheden bundelen de krachten, met de steun van technologiebedrijven, om digitale handelsplatformen te lanceren. De technologiereus IBM en de bank UBS hebben al het platform Batavia gelanceerd. Maar er wordt vooral uitgekeken naar het Global Trade Connectivity Network dat in 2019 zal worden ingevoerd in Hongkong en Singapore. Daarmee wordt de handel tussen die twee landen gedigitaliseerd.

Door papier overboord te gooien zullen de transportkosten dalen, wat de handel moet stimuleren en economische groei in de hand zou moeten werken.

De auteur is onlineredacteur bedrijven en financiën bij The Economist

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content