Waarom de groei van bedrijven stokt

© IS
Alain Mouton
Alain Mouton Redacteur bij Trends

Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg, bezocht de voorbije jaren meer dan 250 Limburgse ondernemers. Hij merkte dat ze in de groeifase van hun bedrijf heel wat problemen tegenkomen. Ze kunnen de groei niet meer de baas. Ze krijgen een overvolle agenda niet af, medewerkers komen te pas en te onpas aan de mouw trekken, er wordt extra personeel aangetrokken maar toch is er almaar meer werk, de spanningen tussen de afdelingen van het bedrijf nemen toe en op een bepaald moment kunnen sommige medewerkers niet meer door dezelfde deur.

Lodewyckx stelde vast dat veel bedrijven dezelfde problemen tegenkwamen. Dat zette hem ertoe aan in zijn pen te kruipen. Samen met de begeleider van groeiondernemingen Matty Paquay schreef hij De groeiparadox: als een onderneming sterk groeit, heeft ze de neiging zichzelf af te remmen. Het boek legt niet alleen wat de groeipijnen zijn, maar ook hoe ze kunnen worden aangepakt. De auteurs vergelijken de eigenaar van een groeibedrijf met een jongleur: die houdt op een bepaald moment zo veel ballen in de lucht dat hij er eentje laten vallen. En dan kan de rest ook tegen de vlakte gaan. De oplossing is volgens de auteurs geen kwestie van delegeren, maar wel van op voorhand de structuren en het systeem zodanig voor te bereiden, dat de groei makkelijk opgevangen kan worden. Ze vergelijken het met een moeder die voor haar kinderen kleren koopt ‘op de groei’. Als die in de kast klaar liggen, is er geen probleem, maar als plots de vaststelling komt dat alles te klein is, moet er ad hoc worden ingegrepen. “En dat oplapwerk is in het zakenleven niet vanzelfsprekend”, aldus Lodewyckx en Paquay.

De andere tips die de auteurs geven om de groei van het bedrijf te ondersteunen zijn zeer uiteenlopend. Het gaat onder andere om het regelmatig bijsturen van het businessplan. Ook hebben ondernemers nood aan een sparring partner, iemand die gewoon ‘zijn gedacht’ zegt. Maar ze hebben in de praktijk zelden zo’n klankbord. Een andere tip is zelfreflectie: af en toe het bedrijfsdoel voor zichzelf in een paar zinnen neerpennen. In het boek vertellen ook ondernemers over hun groeiproces. Passeren onder andere de revue: Robin Bruninx (Encon), Françoise Chombar (Melexis), Daniëlle Vanwesenbeeck (Mastermail) en Matty Zadnikar (Z-Group).

ALAIN MOUTON

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content