Tool voor persoonlijker contact

© K. VAN EXEL

In 2015 ontwikkelden de ingenieurs Pieter Strouven en Samuel Van den Bergh een intelligente tool die marketeers in de consumentenmarkt in staat zou stellen hun klanten en prospecten op een meer persoonlijke manier te benaderen.

Het ondernemersduo experimenteerde met zelflerende applicaties die gebaseerd waren op innovatieve datascience-technieken. Uit dat project groeide het idee een algemeen inzetbare tool op basis van artificiële intelligentie te ontwikkelen en te commercialiseren.

De jonge ondernemers polsten bij verschillende prospecten naar hun interesse in zo’n virtuele marketingassistent en voerden een haalbaarheidsstudie uit. Dat leidde in december 2016 tot de oprichting van de Antwerpse nv Selma.ai. Die telt een tiental klanten in de retail-, reis- en mediasector die samen meer dan een miljoen eindconsumenten bereiken. Ze zorgden voor een eerste bescheiden omzet in 2017.

Volgens Pieter Strouven zijn de vele tools voor bedrijven die zich richten op particulieren niet of nauwelijks ‘intelligent’. “Daardoor komt de boodschap meestal te laat of bij de verkeerde doelgroep, of doet ze niet ter zake”, zegt Pieter Strouven. “Onze oplossing kan massale hoeveelheden data analyseren, segmenteren en efficiënt inzetten. Ze neemt het routinewerk over van de marketeer, en stelt hem in staat zijn doelgroep te benaderen met de klantgerichtheid van een buurtwinkel.”

Selma.ai kan op extra fondsen en expertise rekenen. Het jonge bedrijf haalde eind vorig jaar 400.000 euro op, voornamelijk afkomstig van Schoenen Torfs, dat al klant was. “Het vaardigt ook zijn COO Stijn De Knop af naar onze raad van bestuur”, zegt Samuel Van den Bergh.

“Daarnaast stapte de businessangel Jean-Marie Vliegen in als lid en als investeerder. Bert Baeck, de medeoprichter en CEO van Trendminer, zit nu bovendien in onze raad als onafhankelijke voorzitter.”

8 medewerkers

telt Selma.ai. Tegen medio 2018 moet dat aantal verdubbeld zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content