Stefan Seghers (38): ‘Lokale handelaren beter begeleiden’

© GF

Stefan Seghers is een jaar aan de slag bij Roularta Media Group, ook de uitgever van Trends, en heeft er twee digitale projecten onder zijn hoede: Digilocal en Storesquare. De gewezen consultant heeft veel ervaring met onlinemarketing en e-commerce. Hij zette onder meer Amazon Italië en Spanje op, en ook de doelgroep van de lokale handelaren was hem niet vreemd. “Ik heb een winkel met gezelschapsspellen in Gent, een passie van mij”, zegt Seghers. “Die winkel zit natuurlijk ook op Storesquare. Ook ik denk voortdurend na over hoe ik de bekendheid van de winkel kan verhogen, wat mijn beste openingsuren zijn, hoe ik het beste en meest geschikte assortiment opbouw. En daarnaast zijn er de strategische uitdagingen, de concurrentie van de grote ketens en e-commerce.”

Eerst werd u verantwoordelijk voor Digilocal, de digitaleadvertentiepoot van Roularta Local Media (bekend van Deze Week en De Zondag). Wat was daar de prioriteit?

STEFAN SEGHERS. “Er was al een mooie weg afgelegd. Google (de belangrijkste reclamepartner, nvdr) heeft ons al meermaals geprezen voor onze aanpak en service bij het adviseren over Adwords, de gesponsorde zoekresultaten. Met ongeveer 20 miljoen euro aan onlinereclamecampagnes is Digilocal een van de grootste digitale bureaus van Vlaanderen. De voorbije zes jaar is Digilocal organisch gegroeid. Dit jaar is een ambitieus plan opgesteld om een versnelling hoger te schakelen. Het team wordt verder uitgebreid met experts in onlinemarketing.

“Achter de schermen hebben we verschillende processen geautomatiseerd. We houden vast aan voldoende persoonlijke begeleiding en advies voor de klant. Maar we letten erop dat we niet enkel op online focussen, veel klanten zijn gebaat met printcampagnes.”

In februari kreeg u ook de leiding over Storesquare, nadat u mee had geschreven aan een vijfjarenplan. Hoe ver zit u in de uitvoering?

SEGHERS. “We zitten perfect op schema. We groeien maandelijks met 30 procent. Zo’n snelle groei vereist elk kwartaal wat bijsturing. Daarom voeren we de geplande investeringen wat sneller door. Het vijfjarenplan is geen totale ommekeer. Storesquare blijft een e-commerceplatform voor lokale handelaren. We leggen wel nog meer de nadruk op dienstverlening, om de handelaar te helpen zichzelf en de winkel zo goed mogelijk te presenteren. Eind deze zomer hebben we daarvoor ook de website herwerkt.

“Storesquare heeft de voorbije jaren hard gewerkt aan het aanbod. Ongeveer duizend handelaren zijn er nu actief. Het succes van een handelaarop ons platform hangt niet af van de grootte van zijn fysieke winkel, maar van zijn presentatie en zijn houding tegenover het digitale. Het opzetten en beschrijven van de onlinecatalogus online is bijvoorbeeld cruciaal.”

Wat doet u om meer klanten te lokken naar Storesquare? Het moet opboksen tegen veel bekendere en grotere concurrenten.

SEGHERS. “Grote imagocampagnes zijn nu niet de beste investering, daarvoor is het aanbod nog niet groot genoeg. De focus ligt op doelgerichte en productgedreven reclame. Bijvoorbeeld geen algemene reclame over schoenen, maar wel over één model van een merk dat een handelaar online heeft gezet. In enkele maanden is het aantal bezoekers van 50.000 naar 500.000 gestegen. Handelaren zien daardoor een direct resultaat.”

B.L.

“Storesquare heeft de voorbije jaren hard gewerkt aan het aanbod”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content