Ruimte in Luxemburg

© GF

De provincie Luxemburg mag ver van Vlaanderen liggen, ze heeft altijd een bijzondere aantrekkingskracht uitgeoefend op Vlaamse bedrijven. Denk maar aan Spanolux (nu Balta) dat er in de jaren negentig een indrukwekkende greenfield neerpootte of aan de voedingswarengroep Ter Beke.

Omdat de provincie niet van toerisme alleen kan leven, is vijftig jaar geleden Idelux in het leven geroepen, een agentschap voor economische ontwikkeling. Met de aanstelling van Wilfried Delanghe wil Idelux nu meer dan ooit hengelen naar nieuwe investeringen vanuit Vlaanderen. “Idelux schuift enkele sectoren naar voren”, zegt Delanghe. “Ruimtevaart, logistiek, biowetenschappen, toerisme en agrovoeding. Een batterij diensten staat ter beschikking van potentiële investeerders. In Luxemburg is ook meer dan elders ruimte om te ondernemen. Er zijn zo’n vijftig bedrijvenparken die samen 1600 hectare beslaan.”

Wilfried Delanghe is gepokt en gemazeld in de bedrijfswereld. De econoom en MBA-gediplomeerde was bij de Amerikaanse multinational Coca-Cola, bij Unilever en bij Delacre de commerciële speerpunt voor België. Toen het EK voetbal in 2000 in België neerstreek, moest hij namens de Belgische Voetbalbond grote bedrijven als sponsors over de streep trekken. Nadien werd hij algemeen directeur bij het casino van Middelkerke en Blankenberge. Hij is ook al een kwarteeuw de bezielende kracht achter het informele netwerk Top West-Vlamingen, dat ooit door Le Vif/l’Express werd uitgeroepen tot de machtigste lobbygroep van de hoofdstad. In zijn nieuwe rol van consultant bij Idelux kan Delanghe zich helemaal uitleven. “De bevoegde instanties in Luxemburg kunnen met subsidies over de brug komen. Hoeveel en onder welke voorwaarden? Elk dossier is anders. Maar de voorwaarden zijn zeker interessant.”

KC

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content