Op zoek naar vers kapitaal

THIERRY CANETTA "Het continu opvolgen van de cijfers is belangrijk in de horeca, want de marges zijn klein."

De vennootschap Bunz omvat de Belgische activiteiten van Ellis Gourmet Burger. De betere hamburgerketen telt in eigen land veertien vestigingen en binnenkort opent een restaurant in Luik. Het bedrijf koestert ook internationale ambities.

Ruim zeven jaar geleden stonden David Claeys, Robin Manso, Yannick Berkvens, Amaury Hendrickx en Thierry Canetta aan de wieg van Ellis Gourmet Burger. In 2013 stapten de eerste drie uit het bedrijf om nieuwe horecaconcepten zoals het luxefrietkraam Baraque Friture en de pizzaketen Ottomat op te richten. Hendrickx en Canetta gingen door met de betere hamburgerketen.

In mei 2011 opende de eerste Ellis Gourmet Burger de deuren. Tegen deze zomer zal de hamburgerketen 25 vestigingen tellen verspreid over België (15), Frankrijk (3) en Nederland (7). De bedrijfsleiders koesteren hoge ambities en willen de groei nog versnellen. Maar dat vergt een pak kapitaal. Daarom zijn ze besprekingen gestart om een derde partner in het kapitaal toe te laten. “Een partner met horeca- of retailervaring zou welkom zijn, maar we laten alle mogelijkheden open. Ook over de grootte van de participatie kunnen we onderhandelen”, zegt Thierry Canetta.

De kracht van storytelling

De ene hamburgerketen is de andere niet. Dat blijkt wanneer je een vestiging van Ellis Gourmet Burger binnenstapt. Het begint al bij de bestelling. Je hoeft niet aan te schuiven aan de kassa, je mag meteen plaatsnemen en even later komt de ober je bestelling aan tafel opnemen. “Ook in de kwaliteit van onze producten willen we het verschil maken. Ons rundvlees komt bijvoorbeeld van de West-Vlaamse kwaliteitsslager Hendrik Dierendonck. We houden ook geregeld een ‘burgerguerrilla’ met sterrenchefs die een eigen creatie voor ons maken”, zegt Thierry Canetta.

Ellis Gourmet Burger zet fors in op de beleving in de restaurants. Het bedrijf gelooft sterk in de kracht van storytelling. Op de muren kunnen de klanten de geschiedenis van de hamburger lezen, terwijl de kaart het verhaal achter elke hamburger vertelt.

Op naar vijftig

Binnenkort gaat in Luik een nieuwe Ellis Gourmet Burger open. Thierry Canetta ziet ruimte voor zowat vijftig restaurants in België. “Ons doelpubliek bestaat uit vijf groepen: mensen die dichtbij wonen, mensen die in de buurt werken, shoppers, toeristen en mensen die voor hun vrijetijdsbesteding in de buurt zijn. We zoeken locaties waar we zo veel mogelijk van die mensen kunnen bereiken. In de praktijk gaat het meestal om steden van 50.000 inwoners en meer, maar ook een stad als Knokke is interessant voor ons.”

Thierry Canetta is gepokt en gemazeld in de horecawereld. Hij was jarenlang aan de slag als financieel en operationeel consultant in de sector. “Het voortdurend opvolgen van de cijfers is zo belangrijk in de horeca, want de marges zijn klein. Op dat gebied heeft de sector een slechte reputatie, maar ik zie gelukkig dat de professionalisering toch snel toeneemt.”

Op zoek naar vers kapitaal

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content