Niveau 3

© GF

Het is niet het best verkochte model in het gamma, maar voor Audi is de A8 een even belangrijk product als de S-Klasse voor Mercedes en de 7-Reeks voor BMW: het vlaggenschip, een toplimousine, het uithangbord, zeg maar. Telkens als een van de drie premiumconstructeurs een nieuwe generatie van die modellen lanceert, wordt bijzonder veel aandacht besteed aan een bepaald aspect. Prestaties of comfort, bijvoorbeeld. Deze keer lag een ander terrein voor de hand. Autonoom rijden is een hot topic.

Het resultaat is de meest geavanceerde auto die we ooit in handen kregen. Zelden hebben we zoveel technologie in één model gezien. Het zelfrijdende systeem beantwoordt aan niveau 3, het hoogste dat vandaag beschikbaar is. De stap verder is de volledig zelfstandige auto, die nog verre toekomstmuziek is. Met de A8 kun je in de file zelfs de handen van het stuur nemen. Alleen moet je dan ook vertrouwen hebben in de technologie. En nog meer in de infrastructuur, de struikelsteen voor een snelle introductie van zelfrijdende auto’s. We probeerden autonoom langs wegenwerken op de autoweg te rijden en grepen snel naar het stuur toen de A8 in een bocht tegen de betonblokken dreigde te dreunen. De wirwar van witte en gele strepen op het wegdek bracht het systeem duidelijk in de war. Helemaal autonoom rijden over vijf jaar al, zoals berichten in de algemene pers vaak willen doen geloven? You wish

Om alle andere slimme functies op te sommen hebben we de helft van dit magazine nodig. Er zijn zoveel systemen dat je je van sommige ook afvraagt wat je ermee moet aanvangen. Lees dat niet als kritiek, want de ontwikkeling in die richting is onomkeerbaar en Audi moet uiteraard vooraan blijven meespelen. Gelukkig kun je ook nog zelf rijden met de A8, en dat is proeven van een echte Audi. Het is een geslaagde combinatie van rijdynamiek en comfort. De A8 is op geen van die terreinen de beste: de 7-reeks rijdt gretiger, terwijl de A8 in het snellere bochtenwerk laat voelen dat hij best groot en zwaar is. En de S-klasse blijft onklopbaar in comfort, afwerking en naadloze integratie van allerlei systemen en functies. Maar de A8 biedt wel een zeer homogeen geheel. De instapprijs was 90.500 euro. Klassiek bij de Duitse merken: de testwagen die we meekregen kost dankzij de opties zo’n 20.000 euro meer.

Audi A8 5.0TDi

Motor

V6 turbodiesel – 2967 cc – 286 pk (210 kW)

Max. koppel: 600 Nm bij 1250 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 250 km/u

0-100 km/u in 5,9 seconden

Normverbruik: 6,3 liter/100 km

Testverbruik: 7,9 liter

Emissie: 145 gr CO2/km

Instapprijs: 90.500 euro

+

Topkwaliteit

Prijs opties

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content