Nieuwe strategie redt Esprit

03/05/17 om 19:31 - Bijgewerkt om 19:31
Uit Trends van 04/05/17

De onlineverkoop en de crisis bezorgen vooral de modemerken uit het middensegment hoofdbrekens. Mexx moest zelfs de boeken neerleggen. Dat Esprit volgend jaar zijn vijftigste verjaardag wel kan vieren, is te danken aan enkele ingrijpende veranderingen.

" Om de moeilijke positie van merken uit het middensegment te begrijpen moet je eerst en vooral een verschil maken tussen merk en bedrijf", zegt Gino Van Ossel, retailexpert en professor aan Vlerick Business School. "Die zijn niet één op één dezelfde. Bedrijfsmatig zagen we in de modewereld de jongste jaren enerzijds een sterke stijging van de e-commerce, waardoor de winkelomzet terugliep. Anderzijds is de plek waar mensen winkelen sterk veranderd. Zo doen secundaire gebieden in een grootstad of kleinere steden het almaar slechter, en krijgen winkels met een goede locatie in de grootstad het beter. Esprit had een enorm uitgebreid winkelnetwerk. Door de verschuiving naar meer onlineomzet maakten de kleine winkels verlies. Niet alleen heeft Esprit veel te laat gereageerd op die verandering, er waren bovendien problemen met het merk en de e-commerce draaide nog niet op volle toeren", vertelt Van Ossel.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info