‘Mobiliteit is een tweetrapsraket’

ERWIN OLLIVIER "De leasingsector doet het goed, maar de prijsdruk is enorm." © GF

Onder de nieuwe aandeelhouder Daimler schroeft het leasingbedrijf Athlon zijn ambities op. “We willen onze groei versnellen zonder de rentabiliteit onder druk te zetten”, zegt Erwin Ollivier, CEO van Athlon België.

De autobouwer Daimler legde vorig jaar 1,1 miljard euro op tafel om het leasingbedrijf Athlon over te nemen van De Lage Landen International Group, een onderdeel van Rabobank. Vandaag zit de integratie van Daimler Fleet Management en Athlon Car Lease in Daimler Financial Services op schema. Samen beheren ze een vloot van meer dan 350.000 voertuigen en ze hebben de ambitie om in het zakelijke segment marktleider te worden in Europa.

“Onze nieuwe aandeelhouder ziet ons als een strategisch onderdeel van zijn businessmodel. Dat maakt dat we zowel groeiambities hebben in omzet als in winst. We willen onze groei versnellen zonder de rentabiliteit dramatisch onder druk te zetten”, stelt Erwin Ollivier (54), managing director van Athlon Car Lease Belgium in Machelen. De Belgische tak beheert met 180 mensen een vloot van 47.000 voertuigen en is de derde speler op de nationale markt, goed voor een omzet van 231 miljoen euro in 2015.

Prijsdruk op mature markt

Ook 2016 was naar eigen zeggen een degelijk jaar voor het leasingbedrijf. “Onze sector doet het goed, maar de prijsdruk is enorm”, zegt Ollivier. “De zakelijke leasingmarkt is een mature markt die geleid wordt door aankopers. Dat betekent veel internationale deals waar prijzen op het scherp van de snee worden bepaald. Het is moeilijk om daar het verschil te maken en nog een redelijke rentabiliteit te halen”, weet Ollivier. Hij ziet de traditionele leasemarkt niet meer sterk groeien. De volumegroei komt volgens de germanist vooral van de grote cafetariaplannen die de jongste jaren zijn gerealiseerd.

Athlon probeert het over een andere boeg te gooien. “We willen een voortrekker zijn in mobiliteit. Naarmate we meer producten op de markt brengen die alternatieve mobiliteitsoplossingen bieden, kiezen meer en meer klanten daarvoor en bieden ze een breder palet van mogelijkheden aan hun personeel aan. Mobiliteit is een tweetrapsraket”, schetst Erwin Ollivier. “Je moet eerst de bedrijven overtuigen dat er naast de klassieke bedrijfswagen ook andere vormen van mobiliteit mogelijk zijn. En vervolgens moet je de bestuurders meekrijgen.”

Elektrische bedrijfsfietsen

Erwin Ollivier is ervan overtuigd dat de hele sector zichzelf moet heruitvinden. “Al is de bedrijfswagen op zich niet het probleem. Waar het verkeerd loopt, is het gebruik van de bedrijfswagen.” Volgens de Athlon-topman zijn de wagens die door bedrijven worden ingezet de meest milieuvriendelijke van de hele vloot. “Alleen worden bestuurders niet geresponsabiliseerd over hoe en wanneer ze hun wagen gebruiken. Daar loopt het volgens mij verkeerd.” Ollivier ziet de discussies rond de bedrijfswagen en het mobiliteitsbudget als een kans voor zijn business.

Athlon België telt ongeveer 120 bedrijfsklanten op een totaal van meer dan duizend die een bredere mobiliteitswaaier aanbieden aan hun personeel. Vooral elektrische bedrijfsfietsen en flexibele leasingformules zijn populair. “In plaats van hun hele leasebudget op te souperen aan een grote bedrijfswagen, bieden we de bestuurders de mogelijkheid een kleinere wagen te kiezen en de rest van het budget opzij te zetten voor extra’s zoals een grotere wagen voor tijdens de vakantie of een bestelwagen voor een verhuis, een cabrio voor een weekendtrip, enzovoort.”

Om de groeiambities waar te maken, wil Athlon de Belgische markt assertiever en creatiever benaderen. “We zullen nieuwe segmenten aanboren en nieuwe oplossingen lanceren. Zo experimenteren we met autodeelconcepten op bedrijvenparken”, zegt Erwin Ollivier.

Kurt De Cat

“We bieden de bestuurders de mogelijkheid een kleinere wagen te kiezen en de rest van het budget opzij te zetten voor extra’s”

“De bedrijfswagen op zich is niet het probleem. Waar het verkeerd loopt, is het gebruik van de bedrijfswagen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content