'Millennials willen het niet meer doen zoals hun ouders'

30/05/18 om 21:00 - Bijgewerkt om 10:46
Uit Trends van 31/05/18

Gepassioneerd, mondig, ongeduldig en gestructureerd. Het zijn maar vier vaak beschreven kenmerken van de generatie millennials die meer en meer de touwtjes in handen neemt in familiebedrijven. Maar zijn ze als bedrijfsleiders echt zo anders dan hun ouders? "Het is gewoon een zeer ambitieuze generatie die haar bezigheden zeer goed kan organiseren."

De millennials, ook wel omschreven als generatie Y, werden geboren tussen 1980 en 2000. Een brede generatie met ouders die veelal in het decennium na de Tweede Wereldoorlog werden geboren, de 'babyboomgeneratie'. Over de millennials is al veel inkt gevloeid. Als consument redeneren ze anders, als werknemer stellen ze andere prioriteiten. Hun passie, mondigheid en zin voor structuur staan in het rijtje met positieve trekken, maar over het individualisme en het ongeduld leeft weleens ergernis. De voorbije jaren hebben ook heel wat familiebedrijven een generatiewissel doorgevoerd waarbij millennials gaandeweg de touwtjes in handen kregen. "Dat op zich is al een bijzonder fenomeen", vindt Philippe Haspeslagh, voorzitter van FBN Belgium, de vereniging van Belgische familiebedrijven. FBN Belgium organiseerde eind april in ons land een internationaal congres voor millennials. "Ze staan er vroeg. Ze willen zich tonen en bewijzen. Maar hun ouders blijven veel langer gezond en kunnen dus in het familiebedrijf blijven werken. De familie moet zich hoeden voor een prins Charles-scenario, waarbij de millennial te lang geduld moet oefenen."
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners