Meesterlijke marketing

Stefaan Bettens

WIE

Stefaan Bettens (54)

IS

De Belgian Association of Marketing (BAM) heeft Stefaan Bettens begin deze maand uitgeroepen tot een van de Master Marketers 2018, een eretitel voor marketers met een uitzonderlijke inzet en toewijding. Bettens heeft economische wetenschappen en fiscaliteit en boekhouden gestudeerd. Hij leidt Jet-Import, een van oorsprong familiaal frisdrankenbedrijf. Jet-Import heeft sinds de jaren negentig producten opvallend in de Belgische markt gezet, zoals de energiedrank Red Bull, het bier Corona, Desperados (bier met tequila) en de tonic Fever-Tree. “Ik ben meer ondernemer dan marketeer”, zegt Stefaan Bettens. “Dan is de pret van die erkenning dubbel. Marketing is omgaan met de mix van het product, de prijs, de plaats en de promotie, maar de meeste marketeers houden zich enkel bezig met de promotiecampagnes. Als marketer zit je niet altijd achter het stuur.” Bettens heeft als CEO en marketer meer vrijheid dan de gemiddelde marketer. “Dat maakt me wellicht zo gevaarlijk voor de multinationals.”

Bettens is een atypische marketer. Hij is een ondernemer met een neus voor nieuwe merken en producten. Hij geeft die merken de tijd om hun plaats te vinden. “Timing is de helft van het succes. Daarna is het de juiste prijs en de juiste plaats. Je moet niet meteen overal tegelijk zijn, maar rustig opbouwen. Als het wat langer duurt, dan is het maar zo.”

WIL

Stefaan Bettens heeft meerdere merken in de portefeuille en is altijd op zoek naar nieuwe kansen. De jongste vijf jaar was er een acceleratie, zegt hij. Jet-Import is nu ook actief geworden in snacks. “We brengen nieuwe merken voor en met jonge mensen. Er zitten enkele heel beloftevolle projecten bij”, zegt hij.

WAT IN VRIJE TIJD

“Ik hou van kunst, klassieke muziek en poëzie” zegt hij. “En ik sport dagelijks: zwemmen, fietsen en fitness.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content