Koen Maerevoet (56): ‘Disruptie is geen modewoord’

© BI

Na een loopbaan van ruim dertig jaar in de consultancy werd Koen Maerevoet een jaar gelden de CEO van KPMG België. Van zijn eerste jaar onthoudt hij vooral dat alles in sneltempo verandert. “Voor KPMG is disruptie geen modewoord, maar een realiteit. De technologische ontwikkelingen brengen nieuwe bekommernissen, zoals cyberaanvallen. Een andere belangrijke ontwikkeling is de nieuwe Europese regelgeving rond audits. De verplichte rotatie bij auditors is een uitdaging, maar ook een kans om nieuwe klanten aan te trekken en nieuwe diensten te verlenen.”

Ziet KPMG er anders uit dan een jaar geleden?

MAEREVOET. “Het publiek kent KPMG vooral als bedrijfsrevisor en belastingconsulent. Maar wij zetten meer en meer in op de ondersteuning van bedrijven in hun digitale transformatie. Zo hebben we in september het Gentse bedrijf DEVtalk overgenomen om onze IT-activiteiten te versterken. We trekken ook nieuwe profielen aan: experts in technologie en in de bijbehorende regelgeving.

“KPMG biedt een multidisciplinaire aanpak. Het voordeel daarvan is dat de cliënt geen verschillende dienstverleners in de arm moet nemen.”

Welke boodschap hebt u voor de overheid met haar kluwen aan voorschriften, wetten en regels?

MAEREVOET. “Het Zomerakkoord is een langverwachte fiscale hervorming met heel wat positieve zaken, zoals het verlagen van de vennootschapsbelasting. Anderzijds moeten we competitief blijven met onze buurlanden. Nederland had al een laag tarief, dat nu nog meer verlaagt onder Rutte III. We mogen niet blijven stilzitten. In België evolueren bepaalde zaken heel traag. Dat schrikt velen af, ook buitenlandse investeerders.”

Wat is de grootste uitdaging voor bedrijven?

MAEREVOET. “Technologie. Wij zetten volop in op de blockchain. Die gegevensketting zal bepaalde beroepen en instellingen radicaal veranderen.

“Alle beroepen worden op één of andere manier gedigitaliseerd. De auditexpert van morgen zal anders werken dan nu. Machines kunnen helpen data te verwerken, maar mensen zullen de conclusies blijven trekken.”

Hoe probeert u uw werknemers aan zich te binden en te motiveren?

MAEREVOET. “We bieden financiële voordelen, opleidingen en doen inspanningen voor een goede werk-privébalans. We scoren sterk in opleidingen, teamwerk en multidisciplinaire samenwerking, een gevarieerde jobinhoud en de ontwikkeling van technologische hulpmiddelen. Binnenkort verhuizen we naar nieuwe kantoren in Antwerpen en op de luchthaven van Zaventem om de mobiliteit te verbeteren. Dit jaar zijn we weer verkozen tot werkgever van het jaar.

Zijn er zaken die u bij uw aantreden als CEO onderschat of anders ingeschat had?

MAEREVOET. “De CEO is nu veel meer een brug naar de buitenwereld dan vroeger. Daar kruipt heel wat energie en tijd in. We communiceren transparant en zetten in op maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Hoe is het met uw werk-privébalans?

MAEREVOET. “Fietsen is een belangrijke uitlaatklep. Dit jaar heb ik bijna 4000 kilometer gefietst, onder andere voor Kom Op Tegen Kanker. Naast het werk wil ik met familie en vrienden genieten van de goede dingen in het leven. En dan moet je de smartphone af en toe aan de kant leggen.”

KC

“De CEO is nu veel meer een brug naar de buitenwereld dan vroeger”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content