‘Inzetten op consumentenbeleving’

© GF

Alvorens bij Mars als salesdirector aan de slag te gaan, doorliep Kim Smet verschillende fases bij Procter & Gamble. Hij werkte ook een tijdje in Zwitserland voor het bedrijf. Maar in 2015 kwam hij terug naar Brussel en werd hij field sales force and trade marketing leader Belux, tot hij in 2016 besloot de stap naar Mars te zetten. Hoe ervoer de handelsingenieur en vader van twee dochters zijn eerste jaar?

Hoe blikt u terug op dat eerste jaar bij Mars?

KIM SMET. “Als salesdirector blijft mijn eerste opdracht te zorgen voor groei in al onze categorieën. Dat is een wederkerig verhaal. Want meerwaarde creëren voor jezelf en je klanten, betekent vooral dat je rekening moet houden met wat de eindconsument wil. De stukken van de puzzel moeten in elkaar passen. Neem nu ons grootste chocolademerk, M&M’s. We brengen de consument een boodschap van verantwoordelijk omgaan met een ‘plezierproduct’. We zetten in op consumentenbeleving.

“Voor de retailer is dan weer van belang dat hem voldoende productinnovaties worden aangeboden. Pas wanneer beide lijnen elkaar vinden, zit onze aanpak goed. En daar bevindt zich ook mijn grootste uitdaging.”

Welke plaats geeft u deze baan in uw carrière tot nog toe?

SMET. “Er zit een rode draad in wat ik tot nog toe heb gedaan. Ik vind het ontzettend belangrijk dat we een gezamenlijke groei kunnen realiseren – noem het gerust een passie. Die passie wordt gedragen door de juiste strategie, en ook het uittekenen en uitvoeren van die strategie boeit me enorm. Je moet altijd de blik gericht hebben op nieuwe trends en innovatie. En net op die innovatie zet Mars sterk op in. Het is belangrijk dat je het hele team mee hebt in dat verhaal.

“Ik put heel wat energie uit werken met en leiding geven aan mensen, zeker in dit bedrijf, waar je heel wat sterke en getalenteerde profielen aantreft.”

Slaagt u erin de balans tussen werk en vrije tijd in evenwicht te houden?

SMET. “Dat is een permanent aandachtspunt, voor mijn hele team trouwens. We gaan vaak ‘s morgens of tussen de middag samen lopen. Ook houden we stappenteller-wedstrijdjes. Dat houdt ons scherp. De bedrijfscultuur is ook heel flexibel over waar en wanneer je werkt. Op die manier kunnen mijn vrouw en ik de balans in evenwicht houden. Net zoals vele collega’s.”

Toen u ruim een jaar geleden bij Mars aan de slag ging, had u het over het familiale karakter van het bedrijf dat u aanspreekt. Hoe hebt u dat het voorbije jaar ervaren?

SMET. “Het klopt dat dat me erg aansprak, en dat is nog altijd het geval. Mars bouwde een sterke cultuur rond wat als ‘de vijf principes’ wordt omschreven: kwaliteit, verantwoordelijkheid, wederkerigheid, efficiëntie en (financiële) vrijheid. Inmiddels besef ik dat dat beduidend meer is dan goede voornemens. De principes leven echt in de onderneming. Dat 70 procent van de partners in België vorig jaar aan vrijwilligerswerk deelnam, in totaal goed voor 330 uren, is veelzeggend. Dat doen we onder andere in samenwerking met bijvoorbeeld Dyadis, dat voor de opleiding van geleidehonden instaat. Het geeft een fijn gevoel om ons samen te kunnen inzetten voor een maatschappelijk project.”

Meerwaarde creëren voor jezelf en je klanten, betekent vooral dat je rekening moet houden met wat de eindconsument wil

KIM SMET (37)

Is: salesdirector bij Mars

Vrije tijd: zaalvoetbal, lopen en reizen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content