Hijs de vlag

© IS

Vlaggen zijn niet weg te denken uit het straatbeeld. Wollux uit Moeskroen is een van de grootste bedrijven op de Europese markt.

Moeskroen

Wollux uit Moeskroen is gespecialiseerd in de productie van vlaggen en ander reclametextiel. Het bedrijf bestaat 71 jaar en is in die tijd sterk geëvolueerd. Het is een van de grootste spelers op de Europese markt. Wollux heeft bijkantoren in Spanje, Frankrijk, Duitsland en Nederland. “Wij behoren tot de zwaargewichten van het continent en koesteren de ambitie snel naar de top drie te klimmen”, zegt CEO Jürgen Arnaut. Het bedrijf heeft een honderdtal medewerkers en draait een jaaromzet van 16 miljoen euro.

340 m2 per uur

Elk jaar bedrukt het Moeskroense bedrijf meer dan 3 miljoen m2 textiel. Dat gebeurt dag en nacht en alle dagen van de week in het hoogseizoen. “De meeste bestellingen worden geplaatst tussen maart en september, aangezien het merendeel van de productie bedoeld is voor buiten”, licht de CEO toe.

Elk jaar drijft Wollux zijn digitale productie met ongeveer 20 procent op. Daar zijn forse investeringen voor nodig. “Onze nieuwste printer heeft 400.000 euro gekost en drukt circa 340 m2 per uur. Er bestaan printers die drie keer sneller zijn, maar die kosten ook veel meer.”

De zaakvoerder wil nog verder automatiseren om incontournable te worden in de sector. “Dit is niet hetzelfde vak als printen op papier”, verduidelijkt Jürgen Arnaut. “Drukken op textiel is het moeilijkste wat er is, want textiel leeft. Het is echt een kunst.”

Zeefdruk versus digitaal

Om haar producten te vervaardigen, gebruikt de onderneming twee technieken. Zeefdruk is een klassiek printprocedé waarbij de inkt rechtstreeks wordt aangebracht. Digitale bedrukking gebeurt met een toestel dat lijkt op een reusachtige printer. “Vandaag investeert niemand nog opnieuw in zeefdrukmachines, omdat het productieproces zo duur en omslachtig is”, legt Jürgen Arnaut uit. “Niettemin blijven er aan het procedé veel voordelen verbonden, met name de weergave van de kleuren.”

Met 70 procent van de productie blijft zeefdruk de meest gebruikte techniek. Voor bestellingen van een zekere grootte komt zeefdruk goedkoper uit. “Daaronder blijft digitale bedrukking interessanter omdat de vaste kosten en de voorbereiding lichter zijn”, zegt Arnaut.

Olympische Spelen

Het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Wollux kient voortdurend nieuwe producten uit. Het bedrijf reikt driehonderd reclameoplossingen aan, van palletbekleding over parasols tot opblaasbare reclamebogen. Daarnaast produceert Wollux vlaggen van alle landen en regio’s. “De vraag schommelt heel sterk”, legt de directeur uit. “Ze wordt gestuurd door evenementen, zoals de Wereldbeker voetbal of de Olympische Spelen. Doorgaans vertegenwoordigen vlaggen nooit meer dan 2 of 3 procent van onze omzet.” Al kan de vraag soms plots de hoogte in schieten, zoals bij de troonsafstand van Koning Albert II.

3,33 miljoen m2

reclametextiel produceert Wollux jaarlijks.

312 producten

telt het zeer ruime assortiment van de onderneming.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content