Het zwaard van damocles boven de luchthaven

15/02/17 om 20:58 - Bijgewerkt om 20:57
Uit Trends van 16/02/17

De werkgevers en de vakbonden strijden samen tegen de geluidsnormen voor vliegtuiglawaai, die het Brussels Gewest wil opleggen. Volgens hen staan duizenden banen op het spel. Die geluidsnormen zijn veel te streng en zullen continu strenger worden. Maar het Brussels Gewest heeft wel de justitie aan zijn kant.

Onmogelijk strenge geluidsnormen zijn een politiek instrument als breekijzer tegen de federale regering. Zo definieert een specialist in luchtvaartgeluidsakoestiek de geluidsnormen van de Brusselse gewestregering. "Het blijft altijd een beetje appels met peren vergelijken, maar noch Parijs noch Schiphol heeft geluidsnormen waarbij metingen gebeuren vanop de grond. Niemand gebruikt die", zucht de specialist. "Je kunt uiteraard eisen dat luchtvaartmaatschappijen verouderde en lawaaierige vliegtuigtypes vervangen. Maar bij geluidsmetingen op de grond spelen tal van andere factoren een rol: de temperatuur, de wind, het effect van de weerkaatsing van de door de vliegtuigen gecreëerde geluidsgolven op gebouwen. Een luchtvaartmaatschappij heeft echt geen controle over maximaal toegestane geluiden op de grond."
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Trends Information Services

Onze partners