Helmut Meysenburg (49): ‘België is een aantrekkelijke markt voor BMW’

© gf

Na zijn carrière bij Boston Consulting Group te zijn begonnen, stapte Helmut Meysenburg over naar BMW. Hij droeg vele jaren verantwoordelijkheden in sales, marketing, corporate planning en strategic & corporate finance. In de periode 2001-2004 werkte hij in de Verenigde Staten. Een jaar geleden vertrok hij naar de hoofdzetel in München om financieel directeur van BMW Group Belux te worden. “Ik werkte al enkele jaren rond strategische concepten en doelstellingen. Dat ik door deze functie mee verantwoordelijkheden draag voor concrete resultaten op het terrein, vond ik een prima afwisseling. België is bovendien een aantrekkelijke markt voor BMW. In het premiumsegment zijn we de leider. Die mooie positie moeten we handhaven.”

Wat komt bij u op wanneer u op deze eerste 365 dagen terugblikt?

HELMUT MEYSENBURG. “Het was een erg intense periode. De verhuizing van München naar Brussel viel samen met de nieuwe job. Ik heb ook een taalcursus Nederlands gevolgd. Het voorbije jaar heb ik erg interessante mensen leren kennen. Ik leerde ook veel van mijn nieuwe collega’s. Erg nuttig allemaal om de zakelijke cultuur hier te vatten.”

Wat schiet eruit?

MEYSENBURG. “Vorig jaar vierde BMW zijn honderdste verjaardag, en ook hier is gevierd. Wat mij ook aangenaam verraste, is de sterkte van ons dealernetwerk in België. Het zijn enthousiaste ondernemers met een passie voor onze merken. Ook het autosalon was een aparte belevenis. We hadden net onze targets voor 2016 gehaald, wat voor een erg positieve sfeer zorgde. En het zit hem ook in de kleine dingen: na mijn taalcursus heb ik voor onze kaderleden mijn eerste speech in het Nederlands gegeven (lacht).”

Was er ook een keerzijde?

MEYSENBURG. “Kennismaken met de Belgische files was geen prettige ervaring. Tijd heb je in mijn functie altijd te kort. Ik had graag wat meer tijd uitgetrokken om dealers te bezoeken. Dat is een goed voornemen voor de volgende 365 dagen. Net als het opnieuw aantrekken van de loopschoenen. Het goede Belgische eten en bier blijft een beetje hangen.”

Was het afgelopen jaar wat u ervan had verwacht?

MEYSENBURG. “Als financieel directeur krijg je elke dag onvoorziene zaken voorgeschoteld. Zo had ik bijvoorbeeld niet verwacht dat er zoveel operationele zaken dienden te worden opgevolgd. Maar dat maakt het ook interessant.

“Ook de internationale dimensie van onze groep heeft een impact op wat we hier lokaal doen. Begin augustus vond in Berlijn een groot Diesel Forum plaats. Daar kwam een milieubonus als een van de ondersteunende acties in Duitsland uit. Ik ben er best trots op dat we die milieubonus van 2000 euro met het plaatselijke BMW- en Mini-team nog diezelfde dag hebben kunnen doortrekken naar onze markt.”

Hoe ervaart uw gezin uw carrièreswitch?

MEYSENBURG. “Onlangs vertelde mijn oudste zoon van vier me dat hij het hier leuker vindt dan in München. De hele familie voelt zich hier thuis, maar er is nog zoveel te ontdekken. De collega’s hebben altijd wel goede tips. En voor verplaatsingen heb ik de luxe voor een sportief en premiummerk te mogen werken (lacht).”

MVA

“Kennismaken met de Belgische files was geen prettige ervaring”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content