De verborgen geschiedenis

KOEN JANSSENS "We vinden informatie die het blote oog niet kan zien." © Franky Verdickt

Professor Koen Janssens (54) is intussen even bekend onder museumdirecteurs als onder chemici. Dat komt omdat zijn onderzoek de verborgen geschiedenis van schilderijen laat zien.

WAAROM MOET U DEZE ONDERZOEKER KENNEN?

De 30-koppige onderzoeksgroep van Koen Janssens maakt deel uit van het departement chemie aan de Universiteit Antwerpen. Ze houdt zich bezig met testen van materialen zonder ze te beschadigen. Ze gebruikt daarbij analytische chemie en röntgenstralen. Zo’n aanpak leent zich goed om bijvoorbeeld kunstwerken te onderzoeken. Dat is ook de reden waarom Koen Janssens in de museumwereld een bekendheid is. In 2007 ontdekte hij dat onder een Frans landschap van Vincent Van Gogh, een ouder schilderij van een Nederlandse boerin zat. Met röntgenstralen kon de onderzoeker dat oudere schilderij visualiseren zonder de bovenste lagen te beschadigen. “Op zich ging dat over een minder interessant schilderij, maar niemand wist dat het eronder zat”, zegt Janssens.

De verborgen geschiedenis

Het bleek geen alleenstaand geval. De onderzoeker en zijn team deden vergelijkbare ontdekkingen bij een rist bekende schilderijen. Twee jaar geleden bijvoorbeeld nog ontdekte Janssens met zijn collega’s een schildering van Manneken Pis onder de verflagen van het portret dat Peter Paul Rubens van Helena Fourment schilderde.

WAT MAAKT HET ONDERZOEK REVOLUTIONAIR?

Op zich is het gebruik van x-straling in de kunstwereld niet nieuw. Alleen leverde dat tot tien jaar geleden niet genoeg gedetailleerde en toegankelijke informatie op. Kunsthistorici denken nu eenmaal veeleer in beelden dan in spectrale gegevens. Koen Janssens ontwikkelde in 2007 een compact toestel dat het mogelijk maakte een en ander te visualiseren.

“We hebben door onze methode oog voor de verborgen aspecten van een schilderij”, zegt hij. “Kunsthistorici krijgen informatie die ze niet met het blote oog kunnen zien. Hoe beroemder het kunstwerk, hoe ingewikkelder vaak de geschiedenis ervan is. Zo’n schilderij wisselt van eigenaar en soms worden zaken veranderd. Denk aan de muurschilderingen in de Sixtijnse Kapel. Wij maken die verborgen geschiedenis zichtbaar.”

ZIJN ER ECONOMISCHE TOEPASSINGEN?

Heel wat gerenommeerde musea hebben intussen zo’n toestel aangekocht. Het wordt geproduceerd door Bruker Nano in Berlijn. “Eerst reageerden ze wat terughoudend, maar nadat wij een demonstratietour hadden gedaan, waren ze overtuigd. Zo stond ons toestel in het MomA in New York en in de National Gallery in Londen.”

“Wij hebben daarop geen royalty-inkomsten”, zegt Janssens. “We worden eerder in natura ondersteund bij onze nieuwe onderzoeksprojecten: samenwerken met bekende musea is nu veel gemakkelijker geworden dan vroeger.”

Intussen is het onderzoek van Janssens ook opgeschoven. “We zijn nu bezig de chemische veranderingen in schilderijen op een analoge manier te bekijken. Als een verflaag van Rubens een grijze schijn krijgt, dan is dat soms vuil, maar soms zijn dat secundaire chemicaliën die zich manifesteren. Het verschil is belangrijk om te weten hoe je zo’n werk het beste kunt conserveren.”

VANWAAR DE INSPIRATIE?

“Als je om middernacht voor de Nachtwacht in een leeg Rijksmuseum staat, terwijl een specialiste alles wat zij weet over dat schilderij met je deelt, dan is dat een inspirerend privilege. Wij laten de kunstwerken op een andere manier spreken. Op zich is dat onze belangrijkste motivatie. Maar er is ook een meer technische kant. Door de technologie binnen te brengen in de behoudsgezinde museumsector, zijn we erin geslaagd een en ander te objectiveren. Hoe belangrijk dat is, bleek bij de restauratie van het Lam Gods door het Koninklijk instituut voor Kunstpatrimonium. Zij hebben ons bij de restauratie gehaald, toen ze moesten beslissen al dan niet een bovenlaag uit de zestiende eeuw te verwijderen. Door objectieve informatie konden we precies en wetenschappelijk beargumenteren dat de originele Van Eyck onder een prachtige 16de-eeuwse schildering zat. De kopie die erbovenop lag, was vuil, maar het was wel een goede kopie waarvan iedereen 400 jaar lang dacht dat het een Van Eyck was.”

iedere maand stellen we een wetenschapper voor wiens werk belangrijk kan worden voor de economie.

OOK DAT NOG

Geothermie in Brussel

In Anderlecht gaan het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen en het consortium Brugeo het potentieel van geothermie in Brussel onderzoeken. De boringen moeten de Brusselse ondergrond in kaart brengen. Op termijn moeten de gegevens een indicatie geven van de plaatsen waar verwarming op basis van aardwarmte rendabel kan zijn.

FIJN STOF

Sporten in het stadscentrum is slecht voor uw hart. En dat is de schuld van dieselwagens. Een toename van 10 microgram stikstofdioxide per kubieke meter doet het risico op een hartaanval met 5,1 procent stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische cardioloog Jean-François Argacha. In Tokio geldt een verbod op dieselauto’s sinds 2003. Dat heeft geleid tot 44 procent minder fijn stof tussen 2003 en 2012. In die periode is ook het aantal sterfgevallen als gevolg van een cardiologische aandoening gedaald met 11 procent.

CurieuzeNeuzen

Het CurieuzeNeuzen-project van Roeland Samson (UA) en Filip Meysman (VUB) krijgt een vervolg. Eerder boekten de onderzoekers al succes bij het meten van luchtkwaliteit met aardbeiplantjes. Het onderzoek wil nu 20.000 burgers mobiliseren om de luchtkwaliteit in heel Vlaanderen te meten. Het project is een initiatief van de UA, De Vlaamse Milieumaatschappij en De Standaard.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content