De sporters laven

© Getty Images/iStockphoto

Met het lenteweer slaan heel wat mensen meer aan het sporten en gaan ze op zoek naar gepaste voeding en drankjes. Hoe ziet de de markt van sportvoeding en sportdranken eruit?

Sportpartner

Begin dit jaar liet BEAT Cycling Club weten een partnerovereenkomst te hebben getekend met Nutrition & Santé, de eigenaar van het sportvoedingsmerk Isostar. Die merknaam staat dit wielerseizoen dan ook op de shirts van de baan- en wegploeg van BEAT Cycling Club. Isostar is niet de enige sportvoedingsspecialist die actief is in sponsoring. 6D Sports Nutrition is dit jaar partner van het Quick Step Floors Cycling Team. Etixx heeft na enkele jaren in het profpeloton nu gekozen voor sponsoring van wielertoeristen via de Etixx Classic Tour.

Gebruik

“Mensen weten niet goed waarom ze sportvoeding moeten gebruiken. Veel merken hebben er te weinig over gecommuniceerd. Daar wil Isostar met BEAT op inspelen en vertellen wat sportvoeding is en waarvoor je het gebruikt”, zegt Felix Zwaenepoel, category manager & brand manager Sports Nutrition, Nutrition & Santé Benelux. Isostar is aanwezig in ketens als Delhaize, Carrefour, Decathlon en AS Adventure.

Wat is het?

Felix Zwaenepoel ziet sportvoeding als voeding, drank en supplementen die de sporter hydrateert en energie geeft, zodat hij of zij mooie prestaties kan neerzetten. “Er is wel een grens, we houden rekening met de wetgeving zodat het geen doping wordt”, zegt Felix Zwaenepoel. Hij verwijst naar het onderzoeks- en ontwikkelingsteam in Frankrijk dat daarvoor een overeenkomst heeft met het Wereldantidopingagentschap WADA. Ook Etixx benadrukt dat het dopingvrije producten aanbiedt. “We werken samen met Informed Sport, een Engelse organisatie die erkend is door WADA”, zegt Mario Debel, de CEO van Ceres Pharma. “Informed Sport doet analyses en steekproeven in alle kanalen van producten die dat label mogen dragen. Dat vergt een grote investering: 250.000 tot 300.000 euro per jaar.”

Segmenten

De markt van de sportvoeding bestaat uit twee segmenten. Het eerste zijn drankjes, zoals Aquarius van The Coca-Cola Company en AA Drink van United Softdrinks. De tweede groep zijn de vaste voeding, zoals repen en poeders om zelf dranken aan te maken. Volgens het marktonderzoeksbureau Nielsen zijn de sportdranken, met Aquarius als grootste speler, goed voor 85 procent van de markt, tegen 15 procent voor voeding en poederdranken. Zwaenepoel wijst erop dat het drankensegment het moeilijk heeft, want ook de energiedranken opereren meer en meer in die markt.

Doelgroep

Zowel bij Isostar als bij Etixx bestaat de doelgroep uit topsporters en recreatiesporters met een grote nadruk op duursport zoals marathons en wielrennen. Mario Debel wil die markt verbreden. “We willen naar een jonge doelgroep en die uitleggen wat sportvoeding is, zodat ze niet grijpen naar ongezonde zaken als energiedranken.” De merken profileren zich niet in de fitness- en bodybuildingwereld en willen daar ook niet mee geassocieerd worden. Daar worden veel spierversterkende proteïneproducten gekocht.

30 miljoen

euro is de waarde van de markt van sportvoeding in het retailkanaal, volgens het marktonderzoeksbureau Nielsen.

10 à 15 procent

per jaar groeit het merk Etixx nu volgens CEO Mario Debel.

15 procent

van de sportdranken nemen private labels bij discounters als Lidl, Aldi, maar ook Kruidvat voor hun rekening, een aandeel dat groeit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content