De Belgische sterkhouder van de Agnelli’s

WERNER BALLIEU "Als we aan de top willen blijven, moeten we onze klanten nieuwe technologieën blijven aanbieden." © gf
Wouter Temmerman medewerker Trends

Een opwaartse of neerwaartse landbouwconjunctuur kan CNHI Belgium almaar minder deren. Dankzij een hoog innovatieritme en een internationale afzet kan de producent van landbouwvoertuigen het risico netjes geografisch spreiden.

Fiat, Chrysler, Ferrari, Case en New Holland. De Italiaanse familie Agnelli heeft met CNH Industrial ook een groep in handen die industriële voertuigen produceert. Voor Europa ligt een van de ankerpunten voor de landbouwvoertuigen in België, waar de groep produceert in Zedelgem en Antwerpen. Zedelgem bouwt maaidorsers, hakselaars en balenpersen, terwijl Antwerpen zich toelegt op transmissies voor tractoren. De Belgische nv zag haar omzet tussen 2011 en 2015 aandikken van 0,8 naar 1,2 miljard euro, terwijl zowel het nettoresultaat als de cashflow verdubbelde. De balenpersen en de hakselaars produceert CNHI exclusief in Zedelgem. Een op de twee machines is bestemd voor een afnemer buiten de EMEA-zone. Die spreiding is belangrijk om de groei van CNHI Belgium op peil te houden, geeft plant manager Werner Ballieu aan. “Landbouwmachines zijn zware investeringsgoederen en automatisch verbonden met de landbouwconjunctuur”, zegt hij. “Gezien we wereldwijd uitvoeren, kunnen we de vraag wat uitbalanceren tussen de verschillende regio’s.”

Toch is de groei van CNHI in ons land niet enkel aan de export toe te schrijven. Zedelgem fungeert in de groep als een mondiaal innovatiecentrum voor New Holland Agriculture en dat loont. “Niet alleen de Belgische en de Europese producten ontwikkelen we hier, maar ook de oogstmachines die onze vestigingen in Amerika en Azië assembleren”, zegt Ballieu. De ontwikkelaars in Zedelgem werken samen met de universiteiten van Leuven en Gent en tekenen op jaarbasis voor de aanvraag van zo’n 180 patenten. Dat levert de groep niet enkel een hoog tempo van productinnovaties en -updates op, maar ook prestigieuze bekroningen. Ballieu wijst met fierheid op recente bekroningen zoals de titel van Machine of the Year voor de ‘Belgische’ New Holland-maaidorsers CR en CX Everest. Dat eerste paradepaardje bezit sinds 2014 ook het voor de sector symbolische wereldrecord graanoogsten (796 ton in acht uren). “Als we aan de top willen blijven, moeten we onze klanten nieuwe technologieën blijven aanbieden. Daarom focussen we zo sterk op productinnovatie die resulteert in hoogwaardige producten, die performante prestaties afleveren”, schetst Ballieu het belang ervan.

Zedelgem is echter niet enkel om zijn innovatiekracht een draaischijf. Het ligt dicht bij de haven van Zeebrugge. Machines die CNHI bijvoorbeeld in Noord-Amerika produceert voor de Europese markt, komen via Zeebrugge binnen en zijn terug te vinden in de Belgische omzetcijfers. Antwerpen en Zedelgem hebben een efficiënte en kwalitatieve reputatie, onder andere met dank aan de invoering van een kwaliteitsprogramma in 2009. “De CNHI-fabrieken werken op basis van de WCM-productietechniek (world class manufacturing, nvdr)”, legt Werner Ballieu uit. “Het WCM-programma maakte van onze fabrieken zichzelf onderhoudende organisaties die continu verbetering nastreven.” Belangrijk is dat de verbeteringsvoorstellen vanuit de werknemers komen. “Het zorgt ervoor dat we in een land met hoge loonkosten onze competitiviteit kunnen versterken”, klinkt het. “Dat programma heeft geen einddatum, maar je ziet nu al significante resultaten met een rechtstreekse impact op onze omzet.”

Wouter Temmerman

De ‘Belgische’ New Holland-maaidorser CR bezit sinds 2014 het wereldrecord graanoogsten (796 ton in acht uren).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content