David wapent zich tegen Goliath

21/03/18 om 21:00 - Bijgewerkt om 10:37
Uit Trends van 22/03/18

Google en Facebook zuigen alle onlinereclamebestedingen naar zich toe. De Belgische uitgevers spannen samen om toch een stukje van de markt te bedienen.

Het Antwerpse Predicube heeft een probleem. De spin-off van het onderzoeksinstituut imec en de Universiteit Antwerpen zoekt al een tijd vruchteloos naar geld voor een internationale groeiversnelling. Nochtans is Predicube rendabel en levert het hippe diensten aan klanten als Mediahuis, Roularta of Pebblemedia (Telenet-VRT). Predicube ontwikkelt algoritmes die voorspellen welke onlinelezers interesse zullen hebben in welke producten (zie kader Voorspelbaar succes). Zo kunnen de uitgevers, terwijl ze netjes de privacyregelgeving volgen, gerichte reclame sturen naar hun websitebezoekers of hun eigen producten beter promoten. "Wij helpen uitgevers te vechten tegen Google en Facebook, maar het is een risico. Zoals die twee de wereld overnemen, tja...", zegt oprichter David Martens, die ook hoofd is van de onderzoeksgroep Applied Data Mining van de Universiteit Anwerpen. Predicube zoekt ook nog een CEO die zijn nek durft uit te steken om die uitdaging aan te gaan.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners