Blauwe diepte

YVES KLEIN WORDT MEESTAL GEASSOCIEERD MET ZIJN ULTRAMARIJNBLAUWE KUNSTWERKEN. MAAR DE FRANSE ARTIEST LONKTE EVENZEER NAAR PERFORMANCE, HAPPENINGS EN BODYART. BOZAR TOONT EEN BLOEMLEZING UIT ZIJN OEUVRE.

Met een dertigtal werken kun je bezwaarlijk van een retrospectieve spreken. Maar de solotentoonstelling in Bozar, die de klemtoon legt op Yves Kleins performancekunst en zijn cross-overs naar heel uiteenlopende kunstdisciplines, sluit goed aan bij de multidisciplinaire aanpak van het Brusselse kunstenhuis.

Yves Klein, die overleed in 1962, had in zijn korte leven een grote invloed op heel wat kunstenaars en stromingen. In zijn korte carrière lag hij mee aan de basis van genres als de bodyart, de performance en happenings. Het bekendst zijn zijn werken in ultramarijnblauw. Met die ‘blauwe diepte’ schilderde hij monochrome schilderijen, maar ook sponsen, sculpturen en wereldbollen. Naakte vrouwen gebruikte hij als verfborstel tijdens geregisseerde performances, die hij “de antropometrieën van de Blauwe Periode” noemde. De afdruk van hun lichaam op doek was het tastbare residu van die act. Hij bewerkte canvassen met gecontroleerde explosies en steekvlammen. Klein experimenteerde met manieren om ongrijpbare concepten als beweging, tijd en toeval in kunstwerken om te zetten, met als uiteindelijke doel op een spirituele manier de oneindigheid en de leegte te benaderen. Vanuit dat oogpunt is zijn werk ook verwant aan de Zero-beweging, waar hij een grote invloed op had.

De expo in Bozar is een samenwerking met Tate. Eerst was de tentoonstelling in Tate Liverpool te zien, nu reist ze gedeeltelijk door naar Brussel. Ze is een onderdeel van een reeks thematentoonstellingen over de radicale avant-garde van de twintigste eeuw in Bozar. Het Paleis voor Schone Kunsten slaat ook opnieuw de brug naar het heden, deze keer met performances van Miet Warlop, Nick Steur, Jan Fabre en Pieter Van den Bosche, die verfexplosies zal veroorzaken. Als dat maar goed afloopt.

Yves Klein, Theatre of the Void, van 29 maart tot 20 augustus in Bozar in Brussel

Thijs Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content