Betere ogen voor de zelfrijdende auto

23/08/17 om 18:33 - Bijgewerkt om 18:33
Uit Trends van 24/08/17

Het succes van de zelfrijdende auto staat of valt met zijn gezichtsscherpte. Camera's en radars zijn niet voldoende. Met goedkope lasertechnologie vult XenomatiX in Haasrode de hiaten in. Voor de laatste stappen heeft het wel nog geld nodig.

In juli 2012 zaten Johan Van den Bossche en zijn vrouw op een terras in Athene, toen ze zagen hoe de laserpointer van een Indiase gadgetventer met twee optische roosters een kleurig patroon van honderden laserspots op het plaveisel projecteerde. Het was een aha-moment voor Van den Bossche, die in 1989 met zijn broer Krypton Electronic Engineering had opgericht, nu deel van Nikon Metrology Europe. Krypton was een specialist in optische meettechnieken voor de auto-, robot- en vliegtuigindustrie. "Op dat terrasje bedacht ik dat je met meervoudige laserstralen een systeem zou kunnen ontwikkelen om de weg voor een wagen nauwkeurig op te meten en door te geven naar een actieve ophanging. Je auto zou dan heel comfortabel over de weg kunnen rijden, alsof het een vliegend tapijt is", vertelt Van den Bossche.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners